Různí interpreti: Trampské písně 1920 - 1939

26.10.2002 | Autor: Ondřej Bezr

Supraphon
Co, proboha, dělá recenze na takovou desku v tomhle časopise? Moc nenadsadím, odpovím-li že totéž, co tu dělá třeba Průvodce Lomaxovou sbírkou nebo dvojstrana world music. Prapodivný žánr trampské písně - jakkoliv to může vypadat nepravděpodobně - je totiž ryze původním a originálním českým vynálezem. Nesmíme si pod ním ale představovat nedvědovský byznys. Předválečná trampská píseň byla přece jen o něčem trochu jiném. Její romantika je sice stejně,či snad dokonce ještě víc naivní (pokud ji budete přímo považovatza hloupou, nebudu vám to vymlouvat, zkuste se ale napřed trošku vžít do dobových souvislostí), má nicméně své nepominutelné kouzlo. Stejné jako třeba všechny ty slavné a oblíbené filmy pro pamětníky - o spoustě z nich přece víme, že jsou úplně pitomé, ale stejně naně koukáme už podesáté. Alespoň někteří z nás.

K té originalitě. Ač jsou dnešní trampští písničkáři řazeni k folku a country, jejich meziváleční předchůdci vycházeli z úplně jiných zdrojů. Americkou lidovou hudbu tady nikdo neznal a základem byly často upravené styly dobové popmusic - tanga, foxtroty, slowfoxy, ale i ryze evropská 'lehká' hudba. Doplňovaly je naivní představy o námořnických popěvcích, ukolébavkách a dumkách, to vše většinou v obsazení jedné či více kytar a sboru 'drsných mužů'.

Cédéčko (vročení v názvu je poněkud zavádějící: nejstarší nahrávky jsou až z roku 1929, nejmladší z roku 1941, gró alba pochází ze 'zlaté éry' 1929-31) vychází z 2LP, vydaného v roce 1968, vypuštěny byly jen poválečné neautentické nahrávky. V době sestavování původního vydání byla naživu ještě řada autorů, interpretů a účastníků nahrávání (z těch nejznámějších J. Mottl, J. Korda atd.), jejichž komentáře k jednotlivým písničkám oživují stávající booklet. Z těch mezi řádky můžeme vytušit, že největší trampské hvězdy (např. Settleři) byly ve své době stejnou součástí 'showbusinessu' jako dnešní Honzové, Frantové a Wabiové. A není to jediné zajímavé zjištění, spojené s tímto artefaktem.

P.S.: Hvězdičkování se pochopitelně vztahuje k ediční úrovni alba. Hodnotit obsah dost dobře nelze...

Psáno pro: &musiQ 2002/10

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Ruzni-interpretiTrampske-pisne-1920-1939~26~rijen~2002/