Russian Circles – Memorial

5.1.2014 | Autor: Petr Mezihorák

Sargent House (36:59)
Russian Circles jsou stále stejní. Jejich desky tvoří soudržný celek. Když si všech pět alb vložím za sebe do jednoho seznamu k přehrání, při jeho poslechu není přechod mezi deskami výrazný, jako by měly rozostřené hranice. Snad se odlišují jakýmisi ústředními pocity, okolo nichž se jednotlivé písně točí, ale na takové úrovni těžko rozhodnout, jestli se nejedná jen o dojem posluchače daný jeho momentálním rozpoložením nebo třeba rozpoložením při prvním kontaktu s albem.

První nahrávka Enter z roku 2006 je pro mě živou až math-rockovou deskou, druhá Station představuje zpomalení, třetí Geneva meditaci a předposlední Empros je špinavější, zkreslená, naštvaná. Hlavně je ale potřeba jít od skladby ke skladbě. Tvrdé až metalové písně jsou občas proloženy jemnou melancholickou přestávkou, jako by si Russian Circles potřebovali fyzicky odpočinout, a proto se na chvíli místo na vnější dojem soustředili na sebe sama. Nebo jsou oba postupy prostě zkombinovány v jediné skladbě. Russian Circles jsou všestranní a inspirativní.

Nic na tom nemění ani poslední album Memorial. Sice začíná akustickou vyhrávkou Memoriam, ale ta je pouze příjemným minutu a půl trvajícím rozbruslením před typickou Russian Circles jízdou. Druhá skladba Deficit je plná metalových postupů kombinovaných více či méně s post-rockovými plochami a takto post-metalově je stavěna většina z osmi skladeb na desce. Za výjimku lze považovat čtvrtou Cheyenne nebo závěrečnou Memorial, kde hostuje zpěvačka Chelsea Wolfe.

Russian Circles stvořili album, které nezklame, ale pokud máte tuto kapelu rádi, nová deska vaši lásku pravděpodobně neprohloubí. Ale třeba se mýlím. Možná si ji poslechnete ve správnou chvíli.

Zní to jako: Russian Circles
Zlatý hřeb: Cheyenne