Queens Of The Stone Age: Songs For The Deaf

19.12.2002 | Autor: Radek Diestler

Interscope/BMG (61:56)
"Vlastně je to zázrak, že je má někdo rád," napsal pan Váša v závěru jejich kádrového profilu, zveřejněného nachlup přesně před dvěma roky. Když nám je Marek za groš Kukla pouštěl v rámci svých cenných osvětových okének cestou na kluby, myslel jsem si možná totéž; v paměti o nich z té doby nemám jediný záznam. Asi bylo třeba zajet do cizákova a tam to odstát tváří v zvuk, protože vám hodlám sdělit, proč jsem se dobrovolně zařadil mezi hluché.

Songs For The Deaf má dvě vzácná aktiva. Je to deska nesmírně natlakovaná a pozornému posluchači skýtá možnost nevídaného sluchového obžerství. I přes značnou délku udrží jeho pozornost, ato už je co říci. Kdybych měl škrtat, vypustil bych leda šestku Six Shooter - ale třeba je to jen nějaký vtip.

Proměnlivá sestava Queens Of The Stone Age se v příhodné situaci ustavila na věru lákavé figuře. Dvojici Oliveri - Homme doplnil hrdina grungeové práce Dave Grohl - když slyšíte ten maelstr"m v No One Knows, o níž ještě budeme mít tu čest pohovořit, je vám jasné, jakou hřivnu na albu zakopal - a možná nečekanou roli d'Artagnana sehrál Mark Lanegan, jenž na své sólové kanoi sjíždí podstatně klidnější toky. Tady zapadá do party, jako by v ní byl odjakživa.

Než vzhůru! Otvírák sáhodlouhého názvu You Think I Ain't Worth A Dollar, But I Feel Like A Millionaire při prvním přijímání příliš nepřesvědčí - takový mechanický vypalovák, no bože - ale v kontextu celé desky má smysl. Odměna za čekání se válí za rohem: v No One Knows, nadupané, glamrockem poučené písni s účelnými střídačkami brzda - kvalt v režii kytarové úderky a Grohlovými chytristikami v zádech sype kapela trumfy s vědomím plného listu v ruce. A takových momentů, více či méně efektně vystavených na odiv, zde najdete přehršel. Surový rock'n'roll Go With The Flow, členitou A Song For The Dead, valivý hardrock God Is In The Radio (s vtipným ztišením uprostřed) či Do It Again a na druhém pólu umírněný slaďák Mosquito Song. Cestou do finále probleskne utajený smysl pro nadsázku; alespoň tak si vykládám Another Love Song, moderní sestru některých raných písní Doors nebo možná i - pro fajnšmekry - ? & The Mysterians. Být Queens Of The Stone Age z Povltaví, prskali bychom cosi o úlitbě rádiím, vláčeným jinak na desce bahnem. V té souvislosti se sluší zmínit utajený nášup: Everybody's Gonna Be Happy je vypůjčená singlovka Kinks z jara 1965. To jen, kdyby vám připadala trochu z jiného světa.

Bylo by mi ctí, kdyby nám osud umožnil referovat o tak znamenitých deskách i nadále.

Psáno pro: &musiQ 2002/12

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Queens-Of-The-Stone-AgeSongs-For-The-Deaf~19~prosinec~2002/