Pere Ubu: St Arkansas

28.1.2003 | Autor: Ondřej Bezr

Glitterhouse/CDirect (41:41)
S takovými deskami je vždycky trochu potíž. Když si Pere Ubu na albu Pennsylvania v roce 1998 poprvé 'zaexperimentovali' s relativně normálními rockovými a chvílemi dokonce téměř bluesovými písničkami, bylo to docela překvapení, protože tím (částečně) popřeli celou svou alternativně-rockovou minulost. Bylo docela těžké se s tím srovnat. Jestliže se teď do svého původního ranku naplno vracejí a znějí téměř jak v 70. letech, je to vlastně pro recenzenta neméně těžké.

Rozumějte: ta deska je zcela nepochybně výborná, fakt se mi líbí.Je to proto, že mám Pere Ubu rád (není to sentiment - i přes svůj pohnutý věk jsem v době jejich největší slávy přece jen ještě jel spíš v Hurvínkovi, posléze Sandokanovi). Jenže to, co u Pere Ubu tehdy působilo avantgardně, všechny ty valivé divné zvuky, syntetické ruchy, repetitivní smyčky, zlámané rytmy, o Thomasově zpěvu nemluvě, to je dnes v lepším případě běžnou součástí mainstreamu, v horším smetiště. To pochopitelně nikterak nesnižuje hodnotu jejich klasických desek (právě naopak, když z nich setřete prach, pustíte si je a zařadíte do dobového kontextu, zjistíte, s kolika věcmi přišli když ne jako první, pak rozhodně mezi prvními). U téhle novinky si tím už nejsem tak úplně jist. Tlak času a nepřetržitého vývoje nepřipouští opakování u tvůrců, které vnímáme jako hledače neznámého.

A přesto se mi ta deska líbí! Když si poslechnu ty temné 'alternativní staroby' (je to protimluv? Nevím, možná ne...) Michele, Lisbon nebo Dark, takto vrchol alba, monotónní devítiminutovku s dynamicky šroubovaným napětím (hlavně díky Thomasovu stále skvělému zpěvu, tentokrát snad ještě teatrálnějšímu než obvykle), vlastně ani nemám pocit, že bych se někam vracel. Slyším pořád hudbu, o kterou logicky v rádiu nezavadím, hudbu, ke které je i přes všechny známé použité prostředky pořád docela těžkése dostat (a tohle dostávání je pravý opak vopruzu), hudbu, která sice spadá do úplně jiné doby, ale snad právě proto působí stále neobvyklým, nezprofanovaným dojmem.

Psáno pro: &musiQ 2003/01

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Pere-UbuSt-Arkansas~28~leden~2003/