Nine Inch Nails: And All That Could Have Been... Nine Inch Nails... Live

27.3.2002 | Autor: Alex Švamberk

Nothing/Interscope/Universal Music (74:01)
Po rozpaky vzbuzujícím agresivním remixovém albu přišli Nine Inch Nails s další deskou vyplňující tradičně dlouhé intervaly mezi řadovými tituly - záznamem z turné Fragility v 2.0.

Koncertní záznam ukazuje nezvykle přívětivou tvář Trenta Reznora. Zatímco studiová alba se honosí vrstvami podivných zvuků, v živém podání jsou písně překvapivě přehledné. NIN se sice nezřekli svých typicky pochmurných zvuků, stavba písní je však zcela zřetelná s jasně patrnou rytmickou složkou a nečekaně výraznými melodickými linkami kláves a zpěvu. Do pozadí trochu ustoupila agresivita: zkreslené kytary sice nechybí, nehrají však dominantní roli a nepodporují je důrazné samply, protože Reznor dbá na pestrost a kontrast.

Také dramaturgie alba ukazuje, že se NIN představují jako rocková kapela, byť hojně využívající elektroniky. Temné ambientní plochy jak z Bowieho Low sice nechybí, převažují však písničky. Reznor se často vrací do minulosti, záznam dokonce otevírají skladby Terrible Lie a Sin z debutu Pretty Hate Machine, spojující EBM s tvrdým rockem. Teprve poté, co zazní March Of The Pigs s překvapivě výraznou melodií kláves a připojeným Piggy, které končí podivným sólem klavíru, dojde na Fragile, když NIN zahrají na klavíru postavený The Frail. V druhé půlce alba se Reznor už více věnuje skladbám z poslední desky, přičemž neopomine ani tajemně poklidný The Great Below a logicky navazující, od pomalého rozjezdu vygradované The Mark Has Been Made. Pravidelně je však prokládá starší tvorbou, aby koncert neztratil tah. Skutečně tvrdé jsou však jen Gave Up a Wish z elektroteroristického alba Fixed, i když Starfuckers Inc., Terrible Lie, The March Of The Pigs a Head Like A Hole alespoň místy nepostrádají pořádnou porci důrazu. NIN však nestaví jen na ní, nezapomínají na pestrost - Suck má až soulové názvuky - a po vzoru Bowieho kombinují různé přístupy. Reznor dokonale zvládá hru zvanou rocková show, od něj však přece jen čekám něco navíc.

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/03

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Nine-Inch-NailsAnd-All-That-Could-Have-Been-Nine-Inch-Nails-Live~27~brezen~2002/