Nathaniel Merriweather presents... Lovage: Music to Make Love to Your Old Lady By

17.4.2002 | Autor: michal nanoru

75 Ark/Tommy Boy/Mute CS (59:42)
Dan Nakamura zvaný The Automator (Handsome Boy Modelling School, Deltron 3030, Dr. Octagon, Gorillaz) je v současnosti vedle DJe Shadowa nejzásadnějším producentem abstraktního a lo-fi hip hopu, tzv. evropské školy (přestože zrovinka tito dva velmožové jsou Kaliforňané). Dundee Automator má v sobě schopnost, kterou obdivuju. Vůli a sílu Romana Holého a Vladimíra Michálka přesvědčitty nejroztodivnější umělce, že něco nového jim prospěje. Umění předefinovat postavy, které jste měli pevně zaškatulkované, objevit v nich něco úžasného, co byste vy ani oni, plní předsudků a strachů, nečekali. Je z těch, kteří se stále ptají, traverzují stylovou sjezdovku, nacházejí bílá místa na mapách popkultury, křupají Kolumbova vejce po tuctech a nutí interprety i vás uvědomovat si, že konvence nejsou železná rubáška, pokud jim to nedovolíte. Angažovaní nejsou jen hosty, kamey přinášející své k jeho, nebo pouhými jmény pro lepší prodej. On je hněte, režíruje, dodává jim odvahu najít v sobě novinky, překvapit.

Zároveň úplně chápe nanorovu radost z totální přeměny sebe sama, tvorby nových mediálních identit, do detailu propracovaných důkazů,že pravda není jen jedna a člověk může být několika postavami najednou. Nejde o triviální změnu pseudonymu. Jde o do konce dotaženou personu, se vším všudy, od looku a zvuku po způsob mluvy a chůze. V tom je i undergroundový a kritický ideál - nestavím své jméno na odiv, začínám vždy znovu, vám se ty tracky budou líbit, ne proto, že zbožňujete... eh, Damona Albarna, ale proto, že jsou dobré. Nenechte se ovlivnit pověstí, životem, čímkoli. Jsou tu jen tracky (na Lovage PÍSNIČKY) a úplně nová pohádka.

Tentokrát oslovil některé staré známé - Prince Paula, Kida Koalu, Damona Albarna (ten pouze namluvil teleshop interlude, ve kterém ho prostě nepoznáte...), Plug 3 z De La Soul, Afrika Bambaatu, ale hlavně Mika Pattona (Faith No More, Fantomas), jeden z nejsilnějších hlasů posledních deseti let. Protějšek mu tvoří Jennifer Charles z Elysian Fields, i když máte někdy pocit, že toje Trickyho Martina. Lovage je především milostná píseň těchto dvou. You are the bitter, I am the sweet, you are trick I am treat. Zaláskovaná a (latentně) sexuálně napjatá. Dan se co možná nejvíc upozadil, podklady jsou velmi volné, jednoduché, nenápadně abstraktně hiphopové a veskrze hladivě klidné a nostalgické. Někdy mám až pocit, že na něm ta deska trochu plandá, je mu velká, jakobysi koupil krásnou skříň a neměl do ní co dát.

Tahle recenze by měla být zase o sexu. Ale protože jste se nad Kidem Loco červenali, a já ho nemohl ukázat babičce, budu suchý. Nathaniel je sexpert - svůdce-odborník provázející desku radami, jak být stejně úspěšný. Takový postelový doktor Středa. So I say:Do me, sucker!

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/04

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Nathaniel-Merriweather-presents-LovageMusic-to-Make-Love-to-Your-Old-Lady-By~17~duben~2002/