Načeva - Lavash - Milostný slabiky

2.9.2013 | Autor: Lukáš Nevola

vlastní náklad (38:29)
Novinka zpěvačky Moniky Načevy (a kytaristy Justina Lavashe) naznačuje, že i v našem prostředí už lze úspěšně financovat umělecké projekty přes tzv. crowdfundingové portály - s albem Milostný slabiky dvojice „upsala své akcie“ na portálu Hithit a výsledná podpora fanoušků dokonce lehce předčila očekávání. Pozitivní roli jistě sehrála tajemstvím obestřená a svým způsobem kultovní pozice Načevy.

A výsledek? Desítka skladeb, v nichž protagonistka expresivně prožívá přemýšlivé existenciální verše Sylvy Fischerové v doprovodu tvárné a dynamické kytary. Lavash mistrovsky vyplňuje prostor, převážně akustickými či semiakustickými prostředky vytváří bohaté kaskády zvuků a nálad - od alternativního folku a moderní vážné hudby přes elektronikou zahalené psychedelické plochy až po flamenco, ozvěny country či jakési „boogie-blues“. Na absenci dalších nástrojů Justin nenechá ani pomyslet a na přiměřeně nedlouhé hrací ploše vytlačuje jakékoliv pocity stereotypu.

Na druhé straně však kolekce poněkud balancuje na hraně intelektuální pózy. Deska v mnoha ohledech odráží celou Moničinu kariéru - je do značné míry rozvolněná, výrazově poněkud neukotvená, posluchač většinou netuší, co čekat v příštím okamžiku - to má nepochybně svébytné kouzlo, ale bohužel také někdy schází pointa.

Z hlediska obtížnější uchopitelnosti a výlučného rukopisu se nabízí paralela třeba s Lenkou Dusilovou, ale bylo by to zrádné přirovnání. A „vrtat“ podrobněji do aspektů jako umělecká vize, integrita či autorský vklad by vyznělo vůči Monice Načevě možná až netaktně... Ovšem to základní zůstává: Načeva vždycky cílila především na specificky naladěné posluchače, takže není žádným překvapením, že i tentokrát přišla s albem, které není pro každého.

Zlatý hřeb: Sešitej svět
Zní to jako: alternativa v mezičasí

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Naceva-Lavash-Milostny-slabiky~02~zari~2013/