Martin Chodúr - Manifest

22.3.2013 | Autor: Lukáš Nevola

vlastní náklad (53:07 )
Vítěz televizní SuperStar Martin Chodúr dává zapomenout na mladistvé tápání v řadách skupiny Robson a přesvědčivě překonává i svou sólovou prvotinu Let's Celebrate. Ta sice naznačila možnosti svébytného autora i interpreta, dojmy z Chodúrova retro popu plného velkých gest a rozmáchlých melodií se však tříštily v násilně modernizující a lacině vyznívající produkci. Tentokrát už Martin všechno vzal do svých rukou (hudba, texty, dramaturgie) a natočil desku řemeslně důkladnou ("velká" aranžmá téměř orchestrálních parametrů), stylově přesně šitou na míru jeho projevu.

Pár otázek se nabízí: Vymanil se "svojský" muzikant z otěží vydavatelské firmy v pudu kreativní sebezáchovy, anebo se ho zbavila firma jako komerčně nevýnosného artiklu? Najde takto mladý interpret adekvátní publikum, když ve stopách dávného Toma Jonese tvoří hudbu konvenující asi spíše starším generacím? V této souvislosti může tu a tam zamrzet, že v písních není víc nadhledu a odstupu. Místy je přitom znát, že má Martin cítění i pro poťouchlou hravost blízkou třeba někdejšímu projektu Laputa, ovšem v daleko větší míře Manifest prostupuje sentimentální patos. Je to však něco nemístného? Má snad být považováno za slabinu, že někdo jde bez zbytečných kompromisů a upřímně za svým, že se nepodbízí jednoduchému vkusu povrchní současnosti a konzumním poučkám nastaveným na snadnou vstřebatelnost?

Navzdory případným posměváčkům řekněme na rovinu, že vznikla opravdu povedená deska. Mimochodem, možná vás při poslechu taky napadne, že třeba takový Karel Gott čeká na podobně silný repertoár déle, než je samotný Chodúr vůbec na světě.

Zlatý hřeb: Nedáváš mi lásko vůbec nic
Zní to jako: dobře udělaný "velkoformátový" pop ze staré školy.

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Martin-Chodur-Manifest~22~brezen~2013/