KONTRAFAKT: E.R.A.

21.12.2004 | Autor: Vojtěch Rozsíval

Sony Music/Bonton ( 63:09 min.)
Představovat tuhle piešťanskou trojici (MCs Ego a Rytmus a DJ Aneš) by bylo nošením sov do Atén. KF rozhodně nejsou žádní nováčkové a ačkoliv toho doposud moc nevydali, do podvědomí české i slovenské hip-hopové scény se vryli, myslím, dost nesmazatelně. Nesmíme ovšem opomenout velmi podstatný detail a sice, že se konečně nějaký velký label rozhoupal po dlouhé době zase vydat něco slovenského hip-hopu. Vždyť od doby, kdy Midi a Vec zo Zlatých Moraviec, pokřikovali "Tozmemi" uplynulo již dlouhých sedm let.
Kdo se bál, že KF bude tenhle nadnárodní moloch zasahovat do práce, bál se zbytečně. Z jejich muziky stále čiší ona pochmurná atmosféra souboje "tých zlých", kteří si chtějí dělat hudbu, a ve svých textech se velmi jadrně vyjadřují k útokům na svoji tvorbu od "tých hodných", kteří jediní vědí, jak věci dělat správně. To je nejlépe patrné z tracků P**u o mne víš, či Najstaršia vlastnosť.
Z celého alba je cítit nálada vzdoru a jakéhosi smutku (podobně jako třeba Cypress Hill - Skull And Bones). Mimochodem by asi nebylo nezajímavé doplnit KF o nějakou tu bustřenou kytaru, živou basu a bicí. Velmi zajímavý je song Prvá strana mince, kde Rytmus naplno rozjede svůj velmi kvalitní beatbox. Nepsané pravidlo, že každé hip-hopové album musí obsahovat nějakou instrumentální skladbu, plní DJ Aneš v desátém songu ...druhá strana mince, kde ukáže, že i gramofon je hudební nástroj, na jehož obsluhu potřebujete kromě výborné techniky také cit. Na albu také uslyšíme spoustu hostů, mimo jiné WWO, Oriona, Vec, Wiche, Čistychova či P-13. Poslední track vás pobaví (ač asi jen jednou) parodickou soutěží Multimilionár, kterou uvádí Vlado Kokotinár.
KF na této desce odvedli velký kus práce, za který si rozhodně zaslouží tolik oblíbený "respekt".

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2004/12

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/KONTRAFAKTERA~21~prosinec~2004/