Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

John Lee Hooker: The Complete, vol. 4 - Detroit 1950 - 51

21.6.2002 | Autor: Ondřej Bezr



Wagram-Body & Soul/Mute CS (69:54 & 68:14)
Za tohle veledílo budiž jeho pořadatelům a vydavatelům provolávána sláva na výsostech. Snaha zmapovat skutečně kompletně staré nahrávky Johna Lee Hookera je nesmírně záslužný čin. Na rozdíl od jiných 'kompletů', které bývají k vidění v různých prodejnách s levnými nosiči a ve skutečnosti znamenají jen lákavěji pojmenované kompilace, si tento projekt právem činí nárok na úplnost. Doposud vydaná čtyři dvojalba přinášejí desítky písniček, které běžný hookerofil (pokud nebyl zároveň sběratelem starých desek z 50. let) nikdy neslyšel.
Nahrávky dokumentují v první řadě Hookerovu neuvěřitelnou píli (nebo snahu z prvního úspěchu 'vytřískat', co se dá?). Uvědomme si, že Hooker svůj první nahrávací kontrakt v životě dostal od detroitské pobočky firmy Modern v lednu roku 1949, hned jeho první singl Boogie Chillen se stal celonárodním hitem a souborné vydání čtyř časově našlapaných dvojdisků končí zatím v červenci roku 1951! Samozřejmě, zdaleka ne všechny písně přežily, většina z nich je vlastně 'sekána' podle jednoho mustru a Hooker zvládl nahrát (a možná i 'napsat') až deset kousků za den - v případě čtvrtého dílu čteme v informačně dokonalém bookletu, že tomu tak bylo třeba 4. února 1951.
John Lee Hooker byl vůbec génius v umění svou hudbu prodat. Je známo, že se nikterak nezatěžoval s 'věrností' jednomu labelu a smlouvy obcházel většími či menšími úpravami svého jména, případně zcela odlišnými pseudonymy. Na čtvrtém díle kompletu jej tak najdeme i pod jmény Johnny Williams, John Lee, John Lee Booker či John L. Hooker (z dalších jeho známých 'obchodních značek' připomeňme třeba John Lee Cooker, The Boogie Man, Delta John, Birmingham Sam či Texas Slim). To mu umožnilo nejen nahrávat pro každého, kdo projevil zájem (na toto dvojalbum byly posbírány nahrávky od devíti vydavatelů, nejčastěji United Artists, Modern a Chess), ale také prodat jedinou písničku hned několikrát. Krásným příkladem je Grinder Man (vyd. Specialty), If You Need My Lovin' Baby (Green Bottle) a I Met The Grindin' Man (United Artists) - vždy tatáž písnička s drobnými úpravami. Z dnešního autorskoprávního hlediska je to skoro na kriminál, uvědomme si však, že v bluesovém světě před půl stoletím nebyl takovýto přístup zdaleka zpřehledněný a postoj samotného umělce ani nebyl vnímán jako příliš bezcharakterní. Prostě to tak bylo a hotovo - dneska se tomu můžeme usmívat.
Komplet Hookerových nahrávek (jsem zvědav, kam až jej hodlá vydavatelství dotáhnout a zda se dočkáme i dalších nepříliš známých lahůdek z pozdějších let, kterých je požehnaně) je samozřejmě především sběratelská a diskografická záležitost. Byl bych ale nerad, kdyby byl chápán jen jako unikát pro fanatiky. Vůbec ne! Dvojalbum zachycuje Hookera ve vynikajícím relativně mladistvém (málo přes třicítku) nápřahu, navíc většinou tak, jak byl celý život nejsilnější, totiž jako sólového zpěváka, jehož jediným doprovodem je kytara a dupající noha. I kdybyste od něj neměli žádné jiné album, poslechem těchto dvou disků se o něm dozvíte prakticky všechno důležité.


Body:

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/06

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/John-Lee-HookerThe-Complete-vol-4-Detroit-1950-51~21~cerven~2002/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.