Ján Lehotský/Modus 2002: Láv sa píše 'Love'

1.8.2002 | Autor: Leoš Kofroň

Universal Music (60:52)
Vzkřísit Modus v jeho nejblyštivějším složení se zřejmě už nikdy nepodaří a připomenutí této osvědčené značky s letošním vročením na albu Jána Lehotského Láv sa píše 'Love' lze tedy vyhodnotit spíše jako vhodně zvolený strategický tah, na který však má protagonista plné právo. V žádném případě tím nechci přehlížet muzikantskou 'omladinu', jíž se Lehotský při nátáčení nových písniček obklopil (včetně syna - baskytaristy), pouze mi připadá, že s charakterem této desky by lépe korespondoval otevřeně přiznaný sólový projekt, jakým bylo například jeho album Čiernobiely svet z roku 1996. Možná ale, že to Janko cítí trochu jinak a s novou kapelou má i další plány. Kdo ví.

S potěšením je mi konstatovat, že Lehotský jako skladatel i zpěvák s přibývajícími léty bezezbytku naplňuje známé pořekadlo o kvalitě vína v souvislosti s jeho zráním. Svoji neotřesitelnou autorskou pozici nadále opírá o spolehlivé pilíře, jakými jsou nevyčerpatelná zásoba životaschopných melodií, nesoucích punc jeho nezaměnitelného rukopisu, úžasně vyvinutý cit pro detailní postižení nálady té které písně a dovednost tohle vše dotáhnout i po stránce aranžérské. Navíc dokáže ideálně vyhovět sobě sám z hlediska interpretačního.

Lehotského vokální možnosti vždy budou mít své limity, avšak na posledních deskách mi jeho projev přijde mnohem tvárnější a výrazově bohatší než dřív. Nedokážu posoudit, do jaké míry tomu napomáhá přirozené usazování hlasu, určitě to ale bude taky tím, že v pozdějším repertoáru kromě očekávaných melancholických náladovek nalezneme i řadu vyloženě rhythmandbluesových kousků, což jistě znamená výzvu představit se i v odlišných výrazových polohách.

V neposlední řadě, Lehotský rovněž má o čem zpívat. Třeba taková Keď je žena zamilovaná od Kamila Peteraje (zastoupení zde mají i další textařské veličiny jako například Boris Filan či Jožo Urban)je tak niterné a hluboko zacílené milostné vyznání, že může věrohodně vyznít snad jen opravdu od mužského, který už má hodně za sebou.

Psáno pro: &musiQ 2002/07

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Jan-LehotskyModus-2002Lav-sa-pise-Love~01~srpen~2002/