Ismael Lo: Dabah

17.5.2002 | Autor: Petr Dorůžka

Mercury/Universal Music (61:37)
Ismael Lo patří ke stejné generaci jako jeho krajan Youssou N'Dour, a v 80. letech mu dokonce před domácím publikem v Senegalu výrazně konkuroval. Byl jedním z frontmanů kapely Super Diamono, která spojovala hutný senegalský rytmus mbalax s reggae a texty sociálně vyostřenými proti korupci i polygamii, které věrně vystihovaly postoje tehdejší studentské generace. Díky 'písničkám o něčem' i kombinaci foukací harmoniky s kytarou tehdy novináři Cheikha Lo označovali za 'senegalského Dylana'. V té době bylo prý také zcela běžné, že muzikanti hráli v Dakaru za krabičku cigaret a pokud chtěli boty, museli si o ně říct manažerovi. Většina afrických umělců se proto snažila dostat se co nejdříve do Evropy, což se ale vždy nějak promítlo do jejich hudby.

Problém, jak 'přeložit' pro Evropany těžko stravitelný mbalax, řešil Cheikh Lo ještě před Youssou N'Dourem a daleko razantněji. Na albech, která natáčel v 80. letech v Paříži, nahradil složité rytmy a senegalské bubny klávesami a dalšími evropskými nástroji, natáčel zpěvné balady a dokonce udělal duet s Marianne Faithfull.

V této stylové perspektivě nepřináší jeho nové album žádnou dramatickou změnu: najdeme tu několik hitově střižených nahrávek ve francouzštině a trochu hudebního koření z nejrůznějších částí světa - např. konžský soukous v Mam, kubánskou flétnu v Africa Democratie, špetku mbalaxu v Xalas, anebo griotsky vznešenou titulní píseň, která by stejně dobře slušela i Youssou N'Dourovi.Co ovšem působí v africkém kontextu jako samozřejmost, může neznalého posluchače přece jen překvapit: každá píseň hraje jinými barvami, aniž by se přitom Lo snažil o nějakou avantgardu anebo předstíral, že hraje etnicky vyhraněnou hudbu z pralesa. Stručně shrnuto, album uspokojí i relativně konzervativního posluchače a dodá mu povznášející pocit, že poslouchá tu pravou world music z Afriky, i když ve skutečnosti se vlastně jedná o docela vkusný a kultivovaný popík z pařížských hudebních salonů.

Psáno pro: &musiQ 2002/07

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Ismael-LoDabah~17~kveten~2002/