IRENA A VOJTĚCH HAVLOVI: Vánoční hvězda

9.1.2002 | Autor: Ondřej Bezr

Intermusic (39:58)
Umělecky velmi plodní manželé Havlovi tentokrát přicházejí s projektem, který 'visel ve vzduchu' už dávno # vánoční koncerty pořádají řadu let, jen chyběl jejich záznam na zvukovém nosiči. Nyní vycházející album je střiženo z nahrávek dvou koncertů: z roku 1998 a 2000.

Vánoční hvězda přináší neobvyklý 'crossover'. Havlovi se svými violami da gamba (a občas také tibetskými mísami a zvonky) nikterak neomezují své hudební myšlení, zároveň ale prvořadě ctí podstatu lidových koled, které interpretují jak s maximální věrností (třeba Kristus pán se narodil zní dvojhlasně a capella, a to tak nestrojeně, jako v hudebně založené rodině pod stromečkem), tak ve výrazných, ale přesto citlivých úpravách (např. neobvykle rozfrázované a harmonicky pozměněné Nesem vám noviny nebo Dej Bůh štěstí). Většina koled nicméně stojí typem interpretace kdesi mezi těmito 'extrémními' póly # je zachována jejich klasická struktura, podmalováním zpěvu přece jen nepříliš obvyklým zvukem gamb, pohybujících se v minimalistických, ale emotivně působivých pavučinách, dostávají velmi zvláštní rozměr.

Nahrávky nejsou studiové. Jak je u Havlových obvyklé, pocházejí z akusticky zajímavých prostor # tentokrát kostela sv. Vavřince a Lobkovického paláce. Prostředí je svým způsobem využito jako dalšího hudebního nástroje, přirozená echa, ale i zachycené zvuky z publika dotvářejí velmi intimní atmosféru alba. Kdyby tak v takovém čistém a klidném duchu probíhaly celé Vánoce.

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/IRENA-A-VOJTECH-HAVLOVIVanocni-hvezda~09~leden~2002/