Garbage: Beautifulgarbage

1.2.2002 | Autor: Petr Nožička

Mushroom/BMG (53:01)
Když skončili dvacetiměsíční turné, byli zralí na rozpad. Chtěli rok odpočívat, případně vydat béčka singlů. Po pár měsících nevydrželi: nevím, nakolik je to tím, že se zpěvačka Shirley Mason "poprvé cítí jako součást kapely", ale třetí LP Garbage se mimořádně vydařilo. Pracovali na něm intenzivně rok ve Vigově domácím studiu. Věděli, že by mělo být jiné, ale zase ne moc. A tomu nepředcházeli žádní outsideři. Jak debut Garbage, tak o něco slabší a více plánovitě taneční Version 2.0 jsou v rámci žánru nadprůměrné počiny. 'Své hudby' se Garbage nevzdali ani tentokrát. Poučeni kdečím počínaje popem ("Vždy jsme byli velkými fandy popu," říká za všechny Shirley), současným rhythm & blues či soulem, nadále kombinují rázné kytarové riffy s tanečními samply, aniž by vynechávali živé bicí. Přitom je většina z třinácti písní zbudována podle jednoho ze dvou 'schémat', případně je kombinuje. Uhlazené střední až pomalé tempo versus tvrdé kytary. Silence Is Golden začíná téměř jako blues, singl Androgyny by se 'vešel' do repertoáru i Princeovi. Cherry Lips (Go Baby Go!) zarazí úvodním motivem typické německo-rakouské hitparádové odrhovačky konce 80. let. Pak se náhle vše promění. K tomu zpěvačka a textařka střídá pěvecké polohy i nálady. Je 'oprskle útočná' (Shut Your Mouth) nebo posmutnělá (Drive You Home). V Cup Of Coffee se stylizuje (nebo čerpá z minulosti? - aktuálně je se svým vztahem spokojena) do role 'opuštěné'. Těžce se vyrovnává s rozchodem, marně vzhlíží k oknu bývalého milého a čeká na každý telefon. I to kafe jí ho připomíná.

Čas strávený ve studiu se zúročil. Tak má vypadat popové album!

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/01

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/GarbageBeautifulgarbage~01~unor~2002/