Franz Ferdinand - Right Thoughts, Rights Words, Right Action

20.9.2013 | Autor: Honza Pikous

Domino Records (35:04)
Franz Ferdinand jsou na britské scéně zavedeným pojmem. V letech 2004 a 2005 si podmanili ostrovy svým melodickým indie rockem s troškou diskotékového feelingu a jak jejich eponymní debut, tak druhá deska You Could Have It So Much Better o rok později si vysloužily mnoho odborných cen i nadšené recenze hudebních periodik. Pak se čtveřice z Glasgow rozhodla vyzkoušet si něco trochu jiného a po čtyřleté odmlce spatřila světlo světa deska s názvem Tonight, kde prim hrály synťáky a elektronické experimenty, viz osmiminutová skladba Lucid Dreams. Reakce byly rozpačité - někdo byl nadšený a chlapce za invenci obdivoval, jiní kroutili hlavou a smutně vzpomínali na sound prvních dvou desek.

Radovat se při poslechu novinky Right Thoughts, Right Words, Right Action bude druhá skupina. Snad navzdory všem trendům současnosti, kdy kompjůtrová muzika hýbe světem se Kapranos a spol. vrací na začátek - k řízným kytarám a rozparáděné rytmice. Věrní fandové ostatně nebudou překvapeni - hromadu skladeb již budou důvěrně znát z koncertů (některé mohli čeští příznivci slyšet loni v rámci ferdinandovského vystoupení na Rock for People). Titulní skladba Right Action je jasným důkazem zmiňovaného návratu ke kořenům - chytlavá melodie a roztančení Skotové v nápaditém barevném klipu, malinko připomínajícím video k Take Me Out, průlomovému singlu z debutu.

I při dalších písních budou věrní posluchači kapely chrochtat blahem - Love Illumination nebo Stand On The Horizon jsou pro Ferdinandy typicky veselé, hravé pecky, které vaše nohy rozhodně nenechají v klidu. Mezi ostatními svým zvukem lehce vyčnívají jen Muse připomínající vážná The Universe Expanded nebo roztomilé retro Fresh Strawberries. Za zmínku stojí také bláznivá Evil Eye, která má už pár dní svou zfilmovanou podobu - jedná se o zdařilou imitaci béčkových hororů minulého století a frontmana Alexe Kapranose s knírkem á la herec z německého pornofilmu stojí za to vidět.

Indie rocková parta z Británie si na minulé desce ukojila své experimentální choutky a na svém čtvrtém albu se vrací k tomu, co umí nejlépe - vkusný rock šmrncnutý diskem a chytlavé melodie. Nezbývá než toho tlustého z Konopiště pochválit.

Zlatý hřeb: Fresh Strawberries, Bullet
Zní to jako: Ferdinandi tak, jak je máme nejraději

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Franz-Ferdinand-Right-Thoughts-Rights-Words-Right-Action~20~zari~2013/