František Kopšík / Malá selská muzika: Dudy a dudácká muzika

2.8.2002 | Autor: Petr Dorůžka

Etnologický ústav AV (48:35)
Chodský dudák František Kopšík je pro naše entografy něčím jako Robert Johnson pro bluesmany. Osamocený klasik mezi českými lidovými muzikanty se narodil 90 let před Johnsonem - ale přitom měl docela kliku: dožil se vynálezu fonografu. Recenzované CD přináší ty nejstarší záznamy české roots music, zrestaurované na Akademii věd ve Vídni. Jak se hrálo před Kopšíkem, to je předmětem pouhých spekulací.

Nezapírejme si, alba s centimetr tlustým bookletem jsou určena především pro vědce či autory diplomových prací - a normální posluchač je bere spíš jako kuriozní vykopávku. Na druhé straně se ale přiznám, že s chutí listuji zažloutlými časopisy a že verneovkusi nedovedu představit bez autentických dobových rytin. Jaká to byla doba, když se v Paříži stavěla Eiffelovka a když Kopšík hrávalna Národopisné výstavě v Praze? Jaká byla tehdy mentalita? Tohle album nelze zredukovat pouze na hudební nosič, protože je zároveň spolehlivým strojem času.

Dnešní pouliční muzikanti rádi užívají automatické bicí, ale rytmus jim často dělá problémy. Tuzemské folkařské kapely dokážou krásně cinkat kytarami, ale baladu promění v knedlíkový cajdák. Kopšíkovi vystačil jako doprovod jeden dlouhý táhlý tón, tedy bordunová píšťala dud. Člověk přitom až zírá, jak mu ta druhá, melodická píšťala šlapala, jak si dokázal vyhrát s ornamenty, jak uměl improvizovat. To všechno jsou kvality, které zdejší hráči za posledních sto let zapomněli a které teď horko těžko znovuobjevují. Kopšík měl fantazii i zlaté české ručičky muzikanta-řemeslníka a kdyby žil dnes, určitě by si ho do studia půjčovali Sting s Peterem Gabrielem. Ti by také rozuměli Kopšíkově archaicky znějícímu výroku: "Ať je to odkud je, jen když to šikuje, a jde to do taktu pěkně."

Kopšíkova zhruba dvouminutová témata jsou na CD doplněna nahrávkami blíže neurčené 'malé selské muziky', v Jižních Čechách velmi rozšířené sestavy (dudy, housle, klarient). Představují věrnou ukázku toho, jak se lidé před sto lety bavili - a opět působí jako stylový originál. Kdyby se tohle trio, doprovázející neznámého zpěváka a zpěvačku, dnes objevilo na nějakém zahraničním festivalu, věřím, že by tam zabralo víc, než všechny písně táborových ohňů z posledních třiceti let.

Psáno pro: &musiQ 2002/07

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Frantisek-Kopsik-Mala-selska-muzikaDudy-a-dudacka-muzika~02~srpen~2002/