Estrella Morente: My Songs And A Poe

3.10.2002 | Autor: Petr Dorůžka

Real World/EMI (52:00)
Podobně jako moravská hudba i flamenco má jak své Zmožky, tak autentické osobnosti typu Zuzany Lapčíkové. Neznalému turistovi někdy obojí splývá a ze Španělska si přiveze sbírku kýčů. Estrella Morente ovšem patří ve svých jedenadvaceti letech k flamencové aristokracii. Její otec, zpěvák Enrique Morente, je stejně respektovaný v Andalusii jako v Maroku, její matka je fenomenální romská tanečnice, za manžela si nedávno vzala toreadora. Jedinou chybou by tedy mohlo být její mládí. Zpěváci toho nejsyrovějšího cante jondo prý vyzrají ve skutečné osobnosti až po čtyřicítce.

Estrella má ovšem velký náskok z domova a její album není žádnou egoistickou exhibicí pop-hvězdy, ale poctivým kolektivním výtvorem. S výjimkou dvou skladeb jsou na albu tradicionály, které vybíral její otec a zpěvačka si je upravila. V doprovodu se střídají kytaristé věhlasných jmen: Pepe Habichuela, Joan Carmona... Na rozdíl od rutinních projektů značky Real World se tentokrát nejedná o fúzi. Enrique jako producent neexperimentuje, ale jen velmi rafinovaně vypichuje, čím je flamenco dodnes fascinující - tedy živou interakcí mezi hlasem, kytarou a rytmem vytleskávaným dlaněmi (kastaněty jsou jen dalším šidítkem pro turisty). Hlavním partnerem v tomto hudebním dialogu je ovšem publikum: zažít flamenco hudbu v autentickém klubu, jimž se říká pe•a flamenca, je jak sedět v jícnu sopky. Bouřlivé výbychy se odehrávají nejen na pódiu, ale i uprostřed publika. Když si sednete do první řady, o polovinu zážitku přijdete.

Na albu se prolínají 'live' nahrávky ze studií s koncertními z Granady. Za všechny lze doporučit Bulerias of the Bola (živá), anebo Moguer (studiová), což je báseň nobelovského laureáta Juana Ramóna Jimeneze, kterou pro Estrellu Morente zhudebnil její otec. Z čehož je zřejmé, jak album získalo svůj název. Ti, kteří neumějí španělsky, mají tentokrát ulehčenou práci, v bookletu je vše přeloženo do angličtiny.

Psáno pro: &musiQ 2002/09

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Estrella-MorenteMy-Songs-And-A-Poe~03~rijen~2002/