Esence - Indigové děti

2.9.2013 | Autor: Lukáš Nevola

vlastní náklad (42:10)
Pražská pětice Esence se opírá o poctivě vybudované, letitou prací podepřené renomé nápadité klubové kytarovky. Proto novinka Indigové děti vydaná k patnáctinám souboru přináší jisté překvapení - stáčí se totiž poměrně odvážně k popové líbivosti. Povaha kapely už dopředu vylučuje, že by šlo o nějaký laciný povrchní brak. Esence své nakažlivě chytlavé songy prokládá nápaditými instrumentálními fórky (funky, jazz, neotřele, byť oproti minulosti střídměji přiaranžované housle), ale co naplat, zřetelná část rockové energie byla obětována.

Album, upřímně řečeno, trochu balancuje na hraně triumfu a škobrtnutí, závažnosti a afektu, osvěžující hravosti a kýče. Chvílemi bych v těch písničkách téměř našel étos hodný Prvního hoře/Sinuheta, poetiku Obří broskve, hravost Tata Bojs nebo křehké krásno Zrní. Jindy ale zahrozí pochybná popařská vlezlost (každý s ní neumí zacházet jako Chinaski ve svých nejlepších letech), nebo dokonce studem zavánějící pseudo-kotlíkářství jak od brněnského Kamelotu...

Dvojsečné pohledy vyvolávají i texty. Nepochybně jsou „o něčem“, mají směr a čitelné sdělení. Společenský rýpavá „angažovaná“ témata nebo obligátní vztahovky občas drhnou, je ale třeba na rovinu přiznat, že podobné výlety na tenký led většinou dopadají i hůř - a Esence zaslouží minimálně pomyslnou úklonu za odvahu. Což lze nakonec vztáhnout na album jako celek.

Zlatý hřeb: Blokuju tě, Tabula rasa
Zní to jako: střídavě úspěšná snaha o chytrý pop

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Esence-Indigove-deti~02~zari~2013/