EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN: Alles wieder offen

1.1.2008 | Autor: Pavel Uretšlégr

Potomak (53:25)
Einstürzende Neubauten pokračují na novince Alles wieder offen v konceptu ze začátku tisíciletí. Tehdy kapela rázně změnila formu svých písní, pryč byly divoké experimenty s průmyslovým odpadem a na řadu došly „civilizovanější“ hudební postupy. Blixa Bargeld a spol. se tak definitivně zbavili nálepky „geniálních diletantů“, a nabídli fanouškům klidnější, nicméně stejně vysoce propracovanou tvorbu. Ne snad, že by novinka nenabízela typické prvky starších alb, ty nechybí, jen jich je na nahrávce podstatně méně, díky čemuž neplní roli z osmdesátých let.
Různé svištění vzduchu, sborové zpěvy i kovové zvuky připomínají z čeho „Novostavby“ před více jak dvaceti lety vyšly.
Přesto, nebo právě proto, jde na Alles wieder offen o zcela jinou výpověď Einstürzende Neubauten. Nejvíce se nové album podobá předchozí studiovce Perpetuum Mobile. Až úzkostlivě křehké písně alba Alles Wieder offen ukazují skupinu v nejjemnější poloze v historii souboru. Je zajímavé na novince sledovat, jak daleko kapela postoupila od hlukového debutu Kollaps. Převratná deska ze začátku osmdesátých let ukázala zcela novou formu práce se zvukem. Ostatně jako téměř všechny alba osmé dekády.
Z Blixy Bargelda a jeho souputníků se stali hudební revolucionáři, čímž získali Einstürzende Neubauten status kultovosti, ale také jim tato pozice značně svázala ruky do pozdější práce. Nejvíce tento problém ukazuje právě Alles wieder offen. Křehké písně se sofistikovaným aranžmá působí v kontextu všeho předchozího značně uhlazeně, buřičství se definitivně zlomilo v hudební nadhled, a bourání hranic přenechala skupina mladším kolegům. Toto vše ovšem nese velké riziko u fanouškovské základny.
Je dost pravděpodobné, že deska nebude přijímána s úplním nadšením, stejně jako poslední opusy skupiny. Album je to přesto více než dobré a byla by jen škoda, kdyby nedali kapele fanoušci šanci. Einstürzende Neubauten se zkrátka přehoupli do středních let, a nechali vykonat pravověrné sympatizanty zkoušku ohněm. Nutno dodat, že se jim to podařilo lépe, než kdo vůbec čekal.

Zlatý hřeb: Nagorny Karabach, Weil Weil Weil, Alles wieder offen
Zní to jako: nová cesta Einstürzende Neubauten

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Einsturzende-Neubauten-Alles-wieder-offen~01~leden~2008/