Eddie Vedder: Ukulele Songs

17.6.2011 | Autor: Filip Drábek

Monkeywrench/Universal (34:47)
Ukulele je tradičný havajský nástroj, akási malá akustická gitara so štyrmi strunami. Začiatkom dvadsiateho storočia prenikol tento inštrument i na svetový trh a stal sa populárny najmä kvôli dvom veciam – jeho veľkosti a relatívne nízkej cene. V posledných rokoch si napríklad celú tvorbu na ukulele postavil americký pesničkár Dent May, či aj na Slovensku príležitostne koncertujúca kapela The Burning Hell, ale i speváčka a klaviristka punkového kabaretu The Dresden Dolls – Amanda Palmer. Najnovšou obeťou štyroch nylónových strún je aj frontman legendárdnych Pearl Jam – Eddie Vedder. Svedčí o tom jeho druhý sólový album, ktorý sa volá prozaicky – Ukulele Songs.

Vedder sólovo debutoval pred štyrmi rokmi úspešným akustickým soundtrackom k filmu Seana Penna Into The Wild, takže i Ukulele Songs pokračuje v tendencií nie úplne klasických a očakávaných sólových albumov tohto charizmatického speváka. Ukulele Songs dokonca pôvodne vznikol bez toho, aby mali preniknúť na verejnosť. Napokon sa spevák rozhodol ho vydať a to je dobre.

Kolekcia šestnástich skladieb, ktorá trvá celkovo len 35 minút je nesmierne príjemným počúvaním, najmä vďaka Vedderovmu prejavu. Ten znie mužno i sladko zároveň, no vždy citlivo, aj keď prechádza od sentimentálnejšich skladieb k tým zábavnejším. Zaujímavá je i účasť hostí – Glen Hansard známy z The Frames si unisono zaspieval v skladbe Sleepless Nights, rockerka Cat Power zase v Tonight You Belong To Me. Škoda, že nedostali výraznejší priestor na duety.

Je to ale najmä monotónnosť zvuku ukulele, ktorá pri posluchu vnucuje podobný pocit, ako folkové skladby z Into The Wild. Pôsobia akoby nedokončene, nedoprodukovane. Napriek tomu, že Ukulele Songs nie je žiadnym zložitým počúvaním, na ktoré sa treba mimoriadne sústrediť, album je potrebné niekoľkokrát otočiť, inak sa jednotlivé skladby strácajú v mase rovnakých melódií. To však nemusí byť vždy na škodu.

Celkovo je Ukulele Songs príjemným Vedderovým úletom, ktorý sa dobre počúva, no nedokáže v človeku vyvolať veľké pozdvihnutie. Jedna vec sa však určite nedá poprieť – Vedder je nielen poznávacím znamením tvorby Pearl Jam, ale dokáže nahrať výborné veci aj bez toho, aby mu za chrbtom stála kapela. Stačí mu na to aj ukulele.

Znie to ako: Drevorubač s ukulele
Zlatý klinec: Without You, Longing to Belong

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Eddie-Vedder-Ukulele-Songs~17~cerven~2011/