Cymbelín: Kolem osy

20.2.2002 | Autor: Igor Nováček

Indies Records ( 48:35)
Jeden z největších folkových objevů loňského roku svým druhým albem Kolem osy potvrzuje, že úspěch jejího debutu nebyl náhodný. Čtyřčlenný soubor seskupený kolem manželů Tomáše a Kristýny Šenkyříkových tu nechává rozeznít opět velmi vřelou a hřejivou muziku, která se ještě víc vzdaluje klasickým folkovým schématům.Na jistou oprávněnost zařazení Cymbelínu do této stylové škatulky lze usoudit snad jedině díky tradičnímu písničkářskému pojetí hlasů obou polovin manželského páru. Zaposloucháte-li se totiž pozorněji, všimnete si spousty drobných muzikálních hříček, hřejivých tónů akustických nástrojů i rozjímavých a nadčasových textů, o které se z větší části opět podělili Tomáš s Kristýnou. Skupina však velmi citlivě sáhla i do dílny jiných autorů - renomovaných básníků Pavla Šruta a Ivana Martina Jirouse či třeba poněkud méně známé Zuzany Novákové. Ačkoliv každý z nich využívá naprosto jinou poetiku, jednotícím prvkem alba zůstává oslava malých a přitom krásných věcí, bezprostřednost a radost ze života - z mnoha textů je navíc zřetelně cítit silný morální aspekt. I tentokrát si Cymbelín na svoje album přizvali hostující hudebníky. Nepřeslechnutelné jsou krásné tóny marimby Martina Opršála, svůj hlas jedné nahrávce (Před zrcadlem dívka stojí) propůjčila Radůza, příjemným oživením jsou rómský dívčí sbor Čercheňori a zpěvačka Veronika Bikarová. Hudba Cymbelínu neustále vyzrává - spojuje v sobě vřelost odkazů na moravskou lidovou píseň zhruba v té podobě, jak jí svého času dělali sourozenci Ulrychovi, s hravostí a poetičností bratří Ebenů. Těch vlivů a podob by se našlo vědomě i nevědomě určitě více, myslím si však, že vyjmenovávat je tu není potřeba. Cymbelín je všechny spojuje v nový a nesmírně harmonický celek.

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/02

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/CymbelinKolem-osy~20~unor~2002/