Compay Segundo: Duets

18.4.2002 | Autor: Alex Švamberk

Dro East West/Warner Music (61:43)
Stalo se zvykem natáčet duety s (chtělo by se až říci) zasloužilými umělci z časů dávno odvátých, jako byl Frank Sinatra nebo je Tony Bennett či B.B. King. Ale nevedou k tomu jen komerční důvody - byť právě takto se dá oslovit nebývale široké spektrum posluchačů a méně známí umělci se mohou těšit, že je ozáří odlesk slávy. Mnozí takto bez vedlejších úmyslů přinášejí poctu veteránům, jejichž umění je oslovilo a jichž si váží. Compay Segundo, vlastním jménem Francisco Repilado, spolu s dalšími kubánskými 'železnými dědky' nesporně patří mezi tyto 'zasloužilé relikty'. Prosadil se už mezi dvěma světovými válkami a na vrchol kariéry se dostal v 50. letech. A když byl na přelomu 80. a 90. let 'znovuobjeven', stal se senzací, protože zpíval son stejně jako v letech čtyřicátých. Album duetů, byť kompilační, je však v jeho případě tou nejlogičtější formou, protože on, jak ostatně plyne i z přezdívky, kterou používá, zpíval druhý hlas. Přestože se mezi Segundovými partnery na desce objevuje velmi široké spektrum sahající od jeho kubánských kolegů a kolegyň v čele s Omarou Portuendo přes Charlese Aznavoura a Khaleda až po Antonia Banderase a Lou Begu, album nepůsobí roztříštěně. Je to dáno jak repertoárem, který se až na pár výjimek drží sonu (bohatě jsou v něm zastoupeny také Segundovy vlastní skladby), tak i doprovodnými muzikanty, kteří se nestřídají skladbu od skladby a všichni vycházejí ze stejných tradic. Mění se jen přístup interpretů: jestliže Félix Valoy dává přednost až belcantovámu podání s výrazným tremolem, Pío Leyva upřednostňuje civilnější přednes a Pablo Milánes nepůsobí ani jako sólista. Tradiční projev s výraznějším vibrátem přináší v La Plumě i Omara Portuendo, zatímco Cesaria Evora je uhlazenější. Srovnání současného pojetí s původním pak nabízí závěrečná píseň Tente en Pie, kterou v roce 1950 nahráli Los Compadres, jichž byl členem právě Segundo. Za pozornost stojí i Chan Chan s komorním doprovodem Cuarteta Pátria. Vybočení z tradičního pojetí je málo, protože Aznavourovo Merir de Amor je pojato v duchu sonu. Posun podání je nejvýraznější v úvodním Saluda a Changó, kde k původní nahrávce z roku 1999 přidal svůj zpěv a arabské nástroje Khaled, jenž dodal písni orientální nádech, aniž by ji zbavil původní nálady.

Rozpaky vzbuzují jen dva příspěvky. Především Begovo Baby Keep Smiling, které ukazuje, jak diskotéková hudba znivelizovala afrokubánskou hudbu. Za zcela povedenou však nelze považovat ani Beautiful Mária Of My Soul: nejenže je oproti zbytku písní příliš líbivá, ale na výši není ani výkon Antonia Banderase.

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/04

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Compay-SegundoDuets~18~duben~2002/