COLLEGIUM MUSICUM: Konvergencie

6.6.2007 | Autor: Josef Rauvolf

Opus/Supraphon (44:30 + 38:01)
Bratislavský Opus sáhl po kompletní diskografii Collegia Musica a v remasterované podobě a původních obalech ji nyní nabízí prostřednictvím Supraphonu i u nás. Konvergencie byly v pořadí druhým albem a rozdíl mezi ním a debutem byl v tomto případě ohromující. Zatímco na první desce se Collegium Musicum ještě hodně vyrovnávalo s vkladem vážné hudby – a to nejen v Haydnově Concertu in D, ale také v Hommage à J. S. Bach. neznamená to, že by na dvojalbu Konvergencie nebyly vlivy klasiky, jsou však zcela ústrojně včleněné do celkového zvuku, rozumí si s rockovými prvky, stejně jako s vlivem slovenského folklóru i klasickou rockovou písní. Zkrátka, Collegiu se zde podařilo zcela ideálně všechny tyto ingredience skloubit a vytvořit jedinečný tvar (recensent přiznává, že má k téhle desce spoustu hezkých vzpomínek, bude se však snažit o maximální míru objektivity). V P.F. 1972 se hodně blýskne především Varga se svými hammondkami, ale také tehdy mladičký kytarista František Griglák, syrové riffy varhan jsou střídány jemnějšími pasážemi, slyšíme i dívčí sbor. Collegium i zde sáhlo po klasické předloze, tentokráte jí byla Šeherezáda Rimského-Korsakova, naštěstí jde spíše o variace než o otrocké převedení (a předvedení). Vrcholem alba jsou Piesne z kolovrátku, pohádkově znějící kompozici se zpěvem hostujícího Pavola Hammela – je to vlastně několik písní, spojených sóly a mezihrami, vše je přitom vyvážené, nikdo – na rozdíl od jiných alb Collegia neexhibuje, nepředvádí, co vše se na škole naučil. A ještě něco, což s vlastním hodnocením nemá nic společného: album bylo nahráno v září a říjnu 1971, již před Vánoci ale bylo na trhu. Což bylo tehdy něco zcela nevídaného. S chutí bychom dali téhle reedici plný počet bodů, nebýt Vargovy zbytečné exhibice v Eufónii. Jako by právě tenhle kousek předjímal další alba Collegia Musica, jež spíše než spontánností oplývala sice hráčskou virtuozitou, o to méně v nich bylo ducha a radosti.

Zlatý hřeb: Piesne z kolovrátku
Zní to jako: vydařené skloubení

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/COLLEGIUM-MUSICUM-Konvergencie~06~cerven~2007/