CALVIN RUSSELL: Rebel Radio

21.12.2001 | Autor: Daniel Vojtíšek

SPV/Globus Music (53:28)
Chcete-li slyšet opravdu autentickou současnou americkou country a nespokojit se s nynějším nashvillským pozlátkem, pak toto je deska pro vás. Trochu smutný je fakt, že Calvin Russell žije ve Švýcarsku, je populární v Německu a v Americe je prakticky neznám. Odborníky i kolegy vysoce ceněný písničkář má sice na Rebel Radio jen tři své skladby, ale v tomto žánru nás zajímá především interpretace.

Nehodný synek Calvin neprožil nijak zázračné dětství (rodiče pracovali v hospodě) a dostal se brzo do křížku se zákonem. Několikrát seděl, než se mu podařilo se konečně usadit. Na jeho projevu jsou tyhle zkušenosti znát. V Calvinově podání znějí verše typu rychlý žití/pomalá sebevražda/hledám místo kde bychse skryl ve Van Zandtově Still Lookin´ For You nebo k čemu je dobrej venkovan, když tu už není žádnej venkov v zpěvákově vlastní Country Boy velmi autenticky. Refrén z Country Boy se ale dá také přeložit jako k čemu je dobrej country boy, když tuuž není žádná country. A jsme zase u toho. Současná americká country je v tak hluboké tvůrčí krizi, že by se potřebovala vrátit zpátky na začátek. Russellova interpretace tří skladeb nedávno zemřelého Townese Van Zandta - Still Lookin´ For You, Ain´t Leavin´ Your Love a především I´ll Be Here In The Morning k tomu začátku ukazuje cestu. Všechno ale nevisí jen na Russellově hlasu. Jeho Shadow Of Doubt s křaplavou elektrickou slide kytarou, dobrem a syrově nahranými bicími je country blues jak vymalované, popem líznuté I Never Cared For You Willieho Nelsona by se v rádiích asi špatně nevedlo a další Russellova vlastní Freight Train Blues je bigbít jako řemen.

Takový "crossover" stylů si žádná současná star nashvillské country nemůže dovolit, protože by to popřelo samy základy existence moderního showbusinessu. Příznivci kvalitní country jsou tak odsouzeni k pracnému hrabání v hromadách odpadu, jestli náhodou neobjeví poklad. Pisatel jej objevil.

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/CALVIN-RUSSELLRebel-Radio~21~prosinec~2001/