Burian Dědeček Vodňanský Skoumal: Večírek rozpadlých dvojic

2.7.2010 | Autor: Petr Korál

Supraphon (79:04 & 68:52)
Ledy v někdejším socialistickém Československu pukaly sice velice ztuha, ale krátce před listopadem 1989 už bylo ono pomyslné praskání slyšet dost výrazně. Důkazem byla i společná vystoupení (pásma hudby, poezie a mluveného slova) v té době již neexistujících, ale pro tyto večery znovu oživovaných dvojic Jan Vodňanský & Petr Skoumal a Jan Burian & Jiří Dědeček, která už od začátku onoho revolučního roku probíhala v pražském Junior klubu Na Chmelnici. Původní dvojalbový záznam vydaný hned po sametovém převratu byl nyní rozšířen o další písně, promluvy a skeče pocházející z těchto jedinečných akcí.
Jedinečných nejen dobře známou písničkářskou kvalitou všech čtyř aktérů, ale především svou odvážností. Pánové tehdy (zejména suše poťouchlý Burian s neuvěřitelně jizlivým a sarkastickým Dědečkem) definitivně přestali hrát s režimem hru na schovávanou a vedle dvousmyslů a rafinovaně skrytých politických narážek začali mnohé říkat „plnou hubu“. Je až s podivem, že z některého koncertu neputovali rovnou na výslech do služebny Státní bezpečnosti v Bartolomějské... Písničky i dialogy z tohoto 2CD těžko osloví dnešní mládež, která vůbec nic netuší o dobových reáliích a potřebných souvislostech – pro „starší a pokročilé“ jde však o úžasný dokument oné podivně pokřivené doby.

Zlatý hřeb: Pivo, rum, Vraťte mi nepřítele, Poločas rozpadu
Zní to jako: vzpomínka na nezapomenutelné chmelnické večírky L. P. 1989

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Burian-Dedecek-Vodnansky-Skoumal-Vecirek-rozpadlych-dvojic~02~cervenec~2010/