Benedikta / Neboysa: Sejdeme se v Dolly / Neboj sa!

9.3.2002 | Autor: Petr Korál

Indies Records / AVIK (37:59 / 48:03)
Dalo se to čekat. Co? Že po fenomenálním - stále trvajícím - úpěchu skupiny Čechomor (už se těším na to, jakým způsobemho za pár let budou vysvětlovat hudební teoretici...) se zdejší gramofirmy konečně začnou pídit po podobném zboží. Indies vydávají Benediktu, AVIK Neboysu a někdo další je možná v záloze...

Ústředními figurami Benedikty jsou sestry Váňovy, zpěvačka Petra a houslistka a sboristka Míša. Společně s kytaristou Honzou Krestou a pregnantní ex-rytmikou Eleisonu a Yaby Jarda Janek - Patrik Benek po svém interpretují moravské, ale částečně i polské nebo ukrajinské lidovky. Hodně po svém. 'Procento bigbítu' je u Benedikty větší než u Čechomoru - nezřídka vyloženě rockový zvuk však skupině nebrání např. ani výpadům do jazzové a bluesové oblasti nebo koketérii s romskou hudbou. A při tom všem se nevytrácí to nejzákladnější: přirozený duch jednotlivých písniček, jejich folklórní podstata. Úpravy Benedikty jsou vedeny s cílem aktualizovat a modernizovat určité kulturní dědictví, ale většinou jsou citlivé, bez prvoplánových tendencí upozorňovat na sebe a tím pádem odvádět pozornost od samotných písní.

Sedmičlenné těleso Neboysa (základní nástrojové obsazení je elektrická a akustická kytara, baskytara, bicí a dvě flétny) kdekdo označuje jako plzeňský Čechomor. Nikoliv zcela neprávem, nicméně základní odlišnosti jsou přinejmenším dvě. Neboysa, stejně jako Benedikta, opět zní většinou o něco tvrději, (folk)rockověji, ale především: jeho tvorba je tradicionalistická pouze z poloviny. Soubor totiž nehraje přímo lidovky, ale staré lidové texty (ve dvou případech sáhl po 'nových' básnících, konkrétně Florianovi a Kainarovi) navléká do vlastního hudebního ošacení. Paradoxní - a samozřejmě uznání hodné - ovšem je, že melodie členů kapely mají natolik folklórního ducha, že to neznalého posluchače zřejmě ani nenapadne. Mimochodem melodie až překvapivě krásné, vylovené ze studánky krystalické čistoty a 'přírodní' jednoduchosti (písně Když nejsem, ať nejsem (Kuřimskej pastejř), Zbojnická, Čerešenky, Nedbalý syneček, Sviťte mi hvězdičky lze položit na kritický oltář co nejnezpochybnitelnější důkazy). Když na to ovšem přijde, nebojí se kupříkladu ani reggae (B.A.B.A.).

Nevím, zda už existuje žánr folklór rock či rock'n'world music. Benedikta i Neboysa jsou nicméně formace, jež mohou být dávány jako jeho příklady. Dobré, ba výborné příklady.

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/03

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Benedikta-NeboysaSejdeme-se-v-Dolly-Neboj-sa~09~brezen~2002/