Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

ostatníTomáš Kočko - Do tanca! S dýdžejem a metalovou kapelou

19.2.2004 | Autor: Milan Tesař | sekce: publicistika
Muzikálový herec, operní režisér, písničkář, kapelník svého Orchestru, milovník folklóru, novopečený producent doom-metalových Silent Stream Of Godless Elegy. To vše je Tomáš Kočko.


Na svých předchozích albech zhudebňoval poezii valašského básníka Ladislava Nezdařila, zpracoval několik lidových písní a ve svých autorských skladbách se také inspiroval moravských folklórem. Názvem svého nového alba nás zve Do tanca!



Tomáši, podobně jako na některých tvých starších albech na sebe i písničky na novince navazují.

Víš, já jsem trošku ulítlý tím, že dělám divadlo. A tak se mi to vždycky samo skládá tak, že mi ty písničky tvoří nějaký příběh. Odrazím se třeba od jedné, která mě moc vezme. Ta potom tvoří osu desky, k ní si domýšlím další "epizody" a ostatní skladby strojím tak, aby do onoho příběhu zapadaly. Ale v tomto případě není příběh to hlavní. Nové album je o tanci a obsahuje písničky, které nějakým způsobem mapují lidové tance u nás na severní Moravě a ve Slezsku. Ten příběh jen běží pod tím jako červená nitka.



Ta nitka se skládá z tvých autorských skladeb i z lidových písní. U které z nich ses rozhodl tento projekt uskutečnit?

K nápadu mě přivedla žena mého bývalého profesora operní režie z Janáčkovy akademie, paní Věžníková. Je to už dáma v letech, bývalá profesorka baletu. U Hodovnice řekla, že se jí ta deska moc líbí, že jí připadá velmi taneční a že kdyby ještě učila, tak by na ni své žačky nechala tančit. A já jsem si uvědomil, žeje to dobrý nápad a že bych mohl udělat desku o tanci. Vždyť jeu nás na severu tolik zajímavých tanců. V té době jsem už měl v repertoáru například píseň Bystra voda, což je tanec zvaný starodávný. A právě od ní jsem se odrazil. Má totiž obrovský dramatický náboj, je to "divadelní" písnička.



Říkáš "u nás na severu". Z jakých oblastí jsou tedy na desce konkrétně tance a písně?

Já tam dělám takový kruh. Začínáme na Valašsku, jdeme přes Lašsko, můj rodný kraj, dostáváme se až do opavského Slezska, potom na Prajzsko, tedy nejsevernější výspu naší republiky, a zase se přes Lašsko vracíme zpátky do Beskyd.



Kdo se vedle tebe podílel na nahrávání alba?

Je tam celá řada hostů. Například poprvé mám na své desce gajdy. Jde ale o moravské gajdy - to musím upřesnit pro všechny, kteříby měli pocit, že jsme se najednou ocitli v jižních Čechách. Hraje na ně gajdoš z Frenštátu pod Radhoštěm Vlasta Bjaček. Dálena desce hostují například muzikanti z folklórního souboru Radhošť, kontráš ze Vsetína Michal Jelének, kontrabasista Dušan Strakoš, violoncellista Michal Siki Sykora a další.



To mluvíš o hostech. Kdo ale tvoří tvůj Orchestr?

Těmi kmenovými hráči jsou Petra Václavíková na flétny, Míša Lipárová na cimbál, Kamil "Medvěd" Tománek na kontrabas a Petr "Tfaroch" Hladík na perkuse. Náš houslista Pavel "Šaman" Hanousek si bohužel těsně před nahráváním zranil ruku, takže nemohl hrát. Zaskočil za něj kolega z Janáčkovy akademie, skvělý houslista Radim Havlíček.



Kde vyhledáváš písně? Máš nějaké oblíbené zdroje?

Já na ně mám štěstí, prostě se s nimi potkávám. Když někde hrajeme nějaké lidovky, místní lidé řeknou: "A znáš tuhle? Ta je naše." A začnou ji zpívat. Já říkám: "To neznám. Nemohli bystemi to napsat?" A třeba konkrétně Prajzáci v Kobeřicích byli tak prima, že mi sepsali málem všechny písničky, které znali. Poslouchám taky spoustu folklórní muziky, znám se s folkloristy. Mám štěstí na lidi, kteří jsou otevření a mají radost, že můžou naučit písničku.



CD Do tanca! obsahuje vedle muziky taky videoklip.

Ano. A taky remix titulní písně Do tanca!



Ten je skrytý na datové stopě. Já jsem si jej poslechl a mám pocit, že v něm toho z té původní písně zůstalo hodně málo.

Boris Carloff, který ten remix udělal, využil především basovou linku. Změnil ale tónorod té písničky z durového na mollový, čímž tu skladbu dostal do úplně jiné nálady.



Jak probíhala spolupráce dvou lidí z tak odlišných hudebních oblastí?

To vlastně žádná spolupráce nebyla. Já jsem si řekl: Nechám ho, vůbec do toho nebudu zasahovat. A zvědavě jsem čekal na výsledek. Boris je z Moravy a já jsem na to sázel. - Já se totiž vždycky snažím ve své muzice přenést to tradiční do naší doby. Myslím si totiž, že to jde i beze ztráty úcty k tomu materiálu.A určitě je to možné udělat i elektronicky. Ale viděl bych to asi trošku jinak, než jak to pojal Boris. Ona je to pěkná věc, jenže já v ní nepoznávám svoji muziku. To víš, jsem ješita.



Ty jsi ale na albu spolupracoval i s jednou metalovou kapelou.

Ano, na té desce se podílel jak dýdžej, tak členové moravské doom-metalové kapely Silent Stream Of Godless Elegy, mimochodem držitelé žánrového Anděla za rok 2000. Oni mě před časem oslovili, abych jim produkoval jejich budoucí desku. Tvrdí totiž, že jsem větší doomkař než oni. No a já jsem si zase teď pozval jejich zpěvačku Hanku Nogolovou, aby mi na album nazpívala vokály, a Sikiho s violoncellem k nahrání akustické verze Giguly - skladby z jejich připravovaného CD Relikt Dances.



Text: V únoru Tomáš Kočko odjíždí do Německa, kde se bude jako asistent režiséra Stanislava Moši podílet na produkci rockové opery Jesus Christ Superstar. Ovšem od května začne formace Tomáš Kočko & ORCHESTR opět koncertovat doma.



Tomáš Kočko & ORCHESTR - diskografie:

Horní chlapci (Indies, 1999)

Do kamene tesané aneb Ondráš (Indies, 2000)

Hodovnice (Indies, 2001)

Sadné zrno (TKA, 2002 - příloha sbírky Horní chlapci)

Do tanca! (Indies, 2003)



Psáno pro: časopis Rock&Pop 2003/12

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Tomas-Kocko-Do-tanca-S-dydzejem-a-metalovou-kapelou~19~unor~2004/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.