Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

ostatníReakce z redakce III. – Koncertní akce roku 2007

26.12.2007 | Autoři: Zuzka Balounová, Petr Bořuta, Filip Drábek, Daniel Matoušek, Petra Němečková, Ladislav Řehounek, Pavel Uretšlégr | sekce: publicistika
> Reakce z redakce >> Zahraniční singly >> Domácí objevy >> Koncertní akce >> Zahraniční alba

Po zahraničních singlech a domácích objevech je čas postoupit dál. Tentokrát rekapitulujeme, které z letošních hudebních akcí nás zaujaly nebo ze kterých si odnášíme vzpomínky. Je evidentní, že máme rádi pohodu, Pohodu...


Pohoda festival (20. – 21. 7., Trenčín - letiště)

Pohode sa nehovorí už x-rokov ako o najlepšom festivale široko-ďaleko nadarmo. Ona ním totiž skutočne je. Je to hudbou, starostlivosťou o ľudí, počtom stretnutí so známymi a tisícami malých a o to príjemnejších detailov.Hudba však nehrá druhé husle zábave. Stále ide o prioritu. Tento rok boli pre mňa najsilnejšie tri koncerty - Lou Rhodes, Mando Diao a Ingrid Eto. Škoda bolo zrušených Air, no o štyri mesiace nám to v Bratislave vynahradili viac ako dôstojne. A spomienky na tento letný víkend ešte aj koncom decembra hrejú... (Filip Drábek)

Bajofondo
Asi není sporu o tom, že slovenský Bažant Pohoda je nejlépe zorganizovaný festival s nejkvalitnějším line-upem (alespoň pro posluchače nekomerční hudby) široko daleko. Bajofondo, argentinsko-uruguayské uskupení míchající tango se všemi myslitelnými elektronickými odnožemi, se objevilo na Pohodě již v roce 2006. Ze statusu neznámého interpreta si kapela postupně svým upřímným nadšením pro hudbu získávala čím dal větší počet příznivců, aby strhující závěr protančila s několika z davu vybranými dívkami přímo na pódiu. Na chlup stejné to bylo i letos, jen velká skupina návštěvníků musela vědět do čeho jde. A tak je nepřekvapila vynikající projekce obsluhována speciální VJkou, roztančené drum and bassové pecky, stejně jako sevření zad při vysamplované zurčící vodě. Pak přeskočit zábrany, zatančit si na pódiu, políbit VJku, stačí. (Petr Bořuta)

Basement Jaxx
I když z písně Good Luck, neoficiální hymny celého festivalu,Michal Kaščák neslyšel ani tón, jistě ví, že neprohloupil, když Basement Jaxx na festival pozval. Jedno z nejnadšeněji přijímaných vystoupení festivalu se neslo v karnevalové náladě -černošské vokalistky se stihly několikrát za koncert převléci do vždy stejně pestrobarevných oblečků. Nejpozitivnější na Basement Jaxx je obecně uznávaná umělecká hodnota, kterou předvedli – její zábavnost roztančí kdekoho, šatníkové experimenty pobaví téměř každého, velmi početný ansámbl ohromí bezmála kohokoli. A tak není divu, že před Brity se objevilo největší hlediště. Lepší než Rio de Janeiro. (Petr Bořuta)

Marián Varga
Pravidelností bývá na slovenské Pohodě vystoupení Mariány Vargy. V letošním roce se jistil tento hudební guru našich východních sousedů Moyzesovým kvartetem. Klasicistní témata spojil Marián Varga s artrockem nebo minimalismem a Moyzesovo kvarteto tomu dodávalo potřebnou šťávu. Koncert odehraný bez jediného slova muzikantů přesně vypovídal o podstatě hudby. Jedinečný, ryze individuální zážitek, zanechávající hlubokou stopu v každém posluchači. Jednoznačný vrchol poslední Pohody. (Pavel Uretšlégr)



Ulrich Krieger a Marcelo Aguirre (13. 3., Brno - Fléda, v rámci festivalu Expozice nové hudby)

V březnu zavítala do Brna dvojice Ulrich Krieger a Marcelo Aguirre aka projekt Sus Futuros: Music for percusion, saxophone and voice. Za pomoci elektronických podkresů měnila tato dvojice zvuk saxofonu a bicích na ničivé hlukové koláže. Jednoduchý, snad až primitivní přístup obou protagonistů vyhnal po chvíli ze sálu půlku osazenstva. Zůstali jen ti otrlejší. Krieger a Aguirre zahnali hudbu až na hranici sebe sama. Výjimečná zkušenost, ukázka toho, co vše může hudba nabízet. (Pavel Uretšlégr)



IAMX (8. 5., Brno - Černovická terasa, v rámci festivalu Brněnský Majáles)

Pan principál Corner zase jednou přijel se svým cirkusem do České republiky a vypadalo to jako vždycky – na jevišti strhující show, dole pod ním četná fanouškovská základna pod nánosy glitrů a černé řasenky. Ano, ano, zase jednou olizovaní kabelu mikrofonu, dráždění Janine i publika a všudypřítomný náboj rajcovnosti. Na začátku stojí všichni v jednom davu skvěle upravení, v průběhu přichází menší sebedestrukce a odcizení, aby se na konci vše slilo opět do krásné, i když unavené a propocené, masy. Lehký deštík přišel v pravý čas a jen dotvořil atmosféru - kouzelně fialovou na jedné straně, sexy žlutočernou na druhé. (Petr Bořuta)



Placebo (5. 6., Brno - hala Vodova)

...Aneb rozlučka se Stevem, která proběhla v době, kdy se ještě o loučení nemluvilo nahlas. Brno, hala Vodova. Tuny makeupu, černých linek, očních stínů a řasenky, uhrančivý Stefan Olsdal, ďábelsky přesný Steve Hewitt a sexuální Bůh Molko, který od časů mrtvolně bílého makeupu přibral do arzenálu svých trendy doplňků syna Codyho. Brian se za tu dobu nestal tatíkem přetékajícím přes gauč obýváku - to jen tak mimochodem. Hudební stránka věci vcucne mozek i na deskách. Ale naživo jsou Placebo zážitek číslo jedna. Zatraceně sexy zážitek. (Zuzka Balounová)



65daysofstatic (10. 6., Praha - Palác Akropolis, v rámci cyklu Euroconnections)

Energická postrocková instrumentálka z britského Sheffieldu si Palác Akropolis doslova podmanila a s nadsázkou se dá říct, že přítomným nedala vydechnout. Našli se tací, kteří se nezmohli na víc, než aby s mrazivým pocitem v zádech nevěřícně zírali, i tací, jenž si s kapelou pohazovali energickými šoky. Ale ve finále vládla naprostá spokojenost.
Mimochodem, návrat 65daysofstatic do Prahy se chystá na únor, kdy mají předskočit kultovním The Cure. Otazník ale visí nad tím, jak se vyrovnají s prostředím T-Mobile Areny. Klubová atmosféra je přece jenom klubová atmosféra, uvidíme... (Ladislav Řehounek)



Tori Amos (22. 6., Bratislava - Incheba)
Tori Amos sa odhodlala prísť do Bratislavy. Už len to bola udalosť. No a potom koncert. V médiach sa spomínal najmä incident s príslušníkom súkromnej bezpečnostnej služby, po ktorom hodila obe svoje topánky, lenže táto udalosť nebola vôbec dôležitá v súvislosti s toľkými emóciami, ktoré dokáže predviesť na pódiu. Setlist bol výborný, u Tori totiž nikdy nemôžete vedieť, čo vám dnes zahrá a na čo má náladu. Nemohla chýbať mnou vytúžená klasika Precious Things, ale aj množstvo skladieb, ktoré sa pre mňa stali dôležité až po koncerte. Ďalším bonusom je vidieť jej fanúšikov, ktorí chodia z koncertu na koncert po celom kontinente a tak aj v chladnejších mestách, vytvoria atmosféru hodnú takej speváčky, akou je Tori Amos.



Nemo (23. 6., Praha - Mánes, v rámci festivalu United Islands of Prague)

Britové Nemo u nás odehráli dva koncerty v rámci jednoho měsíce, ten první byl v klubu Roxy. Já tam sice nebyla, ale podle zúčastněných a také podle kapely nebyl zdaleka tak dobrý, jak koncert na afterparty festivalu United Islands v Praze. Pěkné prostředí Mánesu, dobře odehraný set a hlavně energie a zábava, to byly plusy jejich druhého vystoupení. (Petra Němečková)



...And You Will Know Us by the Trail of Dead (14. 8., Praha - Roxy)

Koncert Texasanů ...And You Will Know Us by the Trail of Dead byl jednodeše nářez. Až příště budete chtít vědět, co s vámi udělají dvoje bicí, vyhledejte si nejbližší štace v rámci turné této kapely. Mimoto se mi líbilo, jak se většina členů za nástroji střídá (silně mi to připomíná střídání u Arcade Fire). A také oceňuji výdrž kytaristy, kterému nebylo špatně a skoro celý koncert odehrál v sedě. (Petra Němečková)



Sonic Youth (25. 8., Praha - Divadlo Archa)

Sonic Youth letos po dlouhých jedenácti letech opět zavítali do České republiky. Žádný propadák se nečekal, na druhou stranu, opakování památného vystoupení z roku 1996 asi taky ne. Hlukové stěny vystavěné kytarovým molochem zn. Sonic Youth padaly v Arše na všechny přítomné, nánosy zvukových ploch byly ovšem pod vlivem jasnějších motivů z posledních alb lépe čitelné a všichni přítomní mohli bez nadsázky hovořit o koncertu roku. Sonic Youth neopomněli zahrát také největší pecky z minulosti, čímž si na své došli i „kovaní“ fans kapely. Domácí koncert roku se vším všudy. (Pavel Uretšlégr)



Midi Lidi + Warren Suicide (25. 8., Karlovy Vary, v rámci festivalu Fresh Film Fest)

Dvojkoncert na rozlučkové party Fresh Film Festu. Midi Lidi se svými dětsky jednoduchými barevnými projekcemi rozzáří jiskřičky v očích. Je toho hodně co říct. A Midi Lidi mají co říct. Mluví geniálně hravým jazykem – a jejich hru si užívá i ta poslední mozková buňka.
V zákulisí se míjí s Warren Suicide. Smrt přece patří k životu. Ale že to přijde tak rychle, by sotva někdo čekal. Antikrist tančí s andělsky vyhlížející dámou Cherie, naivně proužkovaný svět se ztrácí pod koly vlaku. Konečná stanice: Berlín. Po pódiu teče krev a padají hlavy.
Midi Lidi a Warren Suicide. Dokonale černobílý koncert. (Zuzka Balounová)



To My Boy (28. 8., Praha - Bordo, v rámci cyklu Recyclit Night)

Ačkoli nejsem velký fanoušek elektronických kapel, které přišly s moderní vlnou nurave, To My Boy mě mile překvapili. Dva maníci s kytarami a udělátky, ze kterých dokáží dostat všelijaké, až nečekané zvuky, dokázali, že jejich hudba není nudný nurave pro teenagery. (Petra Němečková)



Joanna Newsom (14. 9., Praha - Divadlo Archa)

Letos jsem koncertů opravdu moc nenavštívil, takže v rámci zachování nějakého smysluplného výběru předkládám jeden za všechny. Všechno důležité jsem už napsal v reportáži, takže jen s odstupem konstatuju, že na lepším koncertu jsem letos nebyl. Narozdíl od mnohých jiných návštěvníků mi extázi ani jinou formu slasti nepřivodil, pamatovat si něj ale budu ještě hodně dlouho. Navíc, Newsom přijela na absolutním vrcholu sil, což se u nás zas tak často nestává. (Daniel Matoušek)



Nouvelle Vague (27. 9., Praha - Palác Akropolis, v rámci cyklu Euroconnections)

Fajn, jak je libo, klidně si o Nouvelle Vague říkejte, že nejsou ničím víc než jen pouhou tancovačkou. Když už, tak ale nezapomínejte na důležitý dovětek, že jde o tancovačku nepostrádající ducha a nápad. Zkrátka svěží a sympatický pop. Tito Francouzi, proslulí ponejvíce nadžánrovými coververzemi synthipopových a novovlných klasik z osmdesátek, totiž odehráli uvolněný set, který si sami evidentně užívali. Není proto divu, že se pozitivní nálada přesunula i na publikum vyprodané Akropole, včetně autora těchto řádků. (Ladislav Řehounek)



Daníel Ágúst (6. 10., Praha - Abaton, v rámci festivalu Islandský průvan)

Daníel Ágúst (ex Gus Gus) se nebojí překonávat předsudky, že klasická hudba musí nekompromisně mít jistou vážnost. Nebojí se zlehčit ji a povznést se nad zakonzervované stereotypy. Na koncertu to dokládá nejen jeho avantgardní vzezření, ale hlavně nadhled nepostrádající videoprojekce. Elektronické samply, živé smyčce a k tomu silně kontrastní hlas. Ve finále skvělý multimediální zážitek. (Ladislav Řehounek)



Editors (6. 11., Wien - Arena)

Editors koncertne hraničia medzi introvertným a extrovertným prejavom. Zaujme vás aj jedno aj druhé. Zo zohratej partie si väčšinu pozornosti na seba strháva spevák Tom Smith, ktorý si každý svoj koncert skutočne odžije, akoby každá jedna krutá veta v jeho textoch bola pre neho stále aktuálna. Mám pocit, že tým, ako sa delí o svoje bolesti so svetom, prechádza časť jeho bolesti aj na ľudí. Tí majú potom v sebe nielen pocit skľúčenosti, ale aj euforickej radosti z koncertu. Nespôsobuje to zmiešané pocity, pretože na konci vždy zvíťazí tá radosť. Tak to bolo so mnou vo Viedni. (Filip Drábek)


Metodika ankety Reakce z redakce: Jednotliví redaktoři internetové sekce Muzikusu nominovali v každé ze sedmi kategorií maximálně tři hudební počiny (resp. alba, singly, objevy, nebo koncerty), které je v rámci roku 2007 zaujaly. Ty jsou seřazeny abecedně (resp. podle termínů koncertů), přičemž počiny s vyšším počtem nominací získávají přednostní pozici před ostatními. Nejde tedy o bilanční žebříčky určující pořadí nejlepších nahrávek a interpretů; jde o ohlédnutí za počiny, které jednotlivé členy redakce zaujaly.
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Reakce-z-redakce-III-Koncertni-akce-roku-2007~26~prosinec~2007/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.