Muzikus.cz homepage

HISTORIE VÁNOČNÍHO POPU

5.12.2001 | Autor: Josef Vlček | sekce: publicistika
Mezi Crosbyho Bílými Vánocemi a koncem století uplynulo 58 let, během nichž se mnohokrát změnila tvář populární hudby. Moderní rádia sáhnou po Bingu Crosbym nebo Gene Autryovi jen výjimečně, nicméně repertoár se zase tak moc nezměnil. Vánoční hudební produkce je ve znamení velmi konzervativního vkusu, mění se pouze interpreti, tak, aby oslovovali generaci, která má z Vánoc nejvíc - děti a mládež.



PRAVIDLA VÁNOČNÍHO POPU

Jádrem vánočních písní jsou proto mezinárodní koledy (Adeste fideles, Venite Adoremus, Silent Night apod.) a vánoční evergreeny z třicátých až padesátých let, upravované podle stylů nebo módních trendů. Existují stovky verzí Blue Christmas, White Christmas, Jingle Bells a zhruba dvaceti dalších písní. Jednou jsou countryové, poprockové nebo jazzové, jindy teenagersky laděné.

Při konzervativním vkusu vánočního publika, ba dokonce při vánočních návratech do minulosti je publikum schopno snést i poměrně staré verze a zapomínané interprety. Každá nová vánoční skladba, která se stane hitem, zůstává na playlistech i relativně avantgardních rozhlasových stanic dlouhá léta. Viz například Lennonova Happy X-mas/The War Is Over. Podobné pravidlo platí o vánočních albech. Prodávají se na Vánoce i několik let. Těch dobrých ale je jen málo. Lidé nové vánoční písně vítají, ale čekají o svátcích především své oblíbené a známé písně, především zmíněné koledy.

Důležité je také vědět, že Vánoce jsou svátkem crossoveru - je to jediné období v roce, kdy je i méně kultivovaný posluchač ochoten snést i jednodušší klasickou hudbu. Zvláště když ji zpívá nějaký popový velký hlas jako Celine Dion, Mariah Carey nebo u nás Gott či Hůlka.

Vánoční alba jsou zbožím krátké, ale intenzivní spotřeby. Jen málokdo si koupí vánoční desku před koncem listopadu. 27. prosince pak jejich prodej víceméně končí.



HISTORIE

Zlaté časy vánočních desek bývaly ve znamení vinylových singlů. V padesátých a šedesátých letech se tak zrodilo určité klišé, spočívající ve vydání SP nebo EP na začátku prosince tak, aby jeho známost dostoupila vrcholu v posledním předvánočním týdnu. V polovině padesátých let vznikly i koncepce komponovaných vánočních LP. V té době dokonce v Billboardu existovaly i speciální vánoční hitparády. Na hru vánočních desek přistoupily i první rockové generace - mistrem vánoční hudby se stal např. Elvis Presley. Za vánoční desku bychom mohli počítat i beatlesáckou Magical Mystery Tour z filmu, který měl televizní premiéru právě o vánočních svátcích a je s nimi dodnes podvědomě spojován.

Hovoříme-li o filmu, byť jen televizním, pak je nutné zdůraznit dodnes trvající vazbu mezi vánočním hitem a filmy. To proto, že americká filmová produkce soustřeďuje hlavní produkty na letní a vánoční sezónu. Statistiky tvrdí, že 25. a 26. prosince je v USA největší návštěvnost kin vůbec. Proto jsou některé hity přímo směřovány k tomuto datu. Nemusí to být vysloveně vánoční písně, jsou však později s vánočními svátky asociovány. To je například praxe produkčních týmů kolem Whitney Houston, jež tímto způsobem v uzavřeném kruhu posílila své filmy Bodyguard a Kazatelova žena - a zároveň filmem pomohla k úspěchu písním I Will Always Love You a Step By Step.

Vánoční hudba měla svou velkou krizi v době, kdy popu a rocku začal dominovat tzv. progresivní rock, který Vánoce zajímaly jen okrajově. Následně svou důležitou roli pozvolna začal ztrácet formát vinylového singlu, který dovoloval skoro každému interpretovi rychle reagovat na blížící se Vánoce alespoň jednou písní. Kolem roku 1980 dokonce většina amerických rozhlasových stanic eliminovala své vánoční rotace na pouhý jeden den - 25. 12. Tehdy také skončila vánoční hitparáda Billboardu a většina gramofonových společností vyřazovala z katalogu svá vánoční alba.

Situace se změnila až po roce 1990. S přechodem na CD nosiče se oživil celý gramofonový trh. Lidé se nesoustřeďovali jen na novinky, ale dokupovali na novém nosiči i své oblíbené desky z minulosti - včetně vánočních. Navíc se objevily nové hudební trendy, otevřenější k vánoční hudbě - např. lehký jazz, pop-klasický crossover, new age a částečně i world music. V druhé polovině devadesátých let se objevily v gramofonovém průmyslu nové marketingové strategie prodeje vánoční hudby, jež zaváděla hlavně gramofonová firma Columbia (pozdější Sony Music).

První z těchto strategií směřuje ke kapitalizaci úspěchu interpreta. Příprava a natočení nové desky velké hvězdy dnes trvá minimálně dva roky. Vánoční album, které se obvykle skládá z klasických vánočních kousků, zabere jen pár týdnů. Výjimečně úspěšní interpreti jako Hanson nebo Shania Twain si proto vánočním albem posílí svou pozici a zároveň dovolí gramofirmě vydělat na aktuálním úspěchu jejich jména. Navíc se v tomto desetiletí gramofonový průmysl naučil - hlavně díky kompilacím - pracovat se zbožím rychlého prodeje, kdy čtrnáctidenní intenzivní prodej, po němž je produkt stažen z trhu, není výjimkou.

Druhá strategie se teprve začíná rozvíjet se stále rostoucím trhemCD singlů. Ten znovu dovoluje soustředit se jen na jednu vánoční píseň. Kruh se tak uzavírá a situace začíná kopírovat některé prvky z padesátých let.



Česká vánoční hudba prožila po druhé světové válce těžké období. Tím, že se v padesátých letech komunistická vláda snažila zbavit Vánoce duchovního rozměru, ztratila populární hudba jeden z opěrných sloupů tohoto žánru. K oživení došlo koncem šedesátých let - od posrpnových nahrávek Golden Kids ke slavnému Gottovu albu Vánoce ve Zlaté Praze prožila česká hudba velkou renesanci vánoční hudby. Karel Gott se v následujících letech stal nejvýznamnějším interpretem vánoční hudby u nás.

Druhá vlna přichází až v polovině devadesátých let, kdy si většina gramofonových firem uvědomila, že vánoce jsou jedním z nejefektivnějších způsobů vytváření image svých hvězd. Stává se zvykem, že vánoční píseň se objevuje na některých CD jako poslední skladba alba (Brichta, Alice Springs atd.). I když skoro každý interpret nové generace natočil aspoň jednu vánoční píseň, pořád je vánočních skladeb, zvláště pro mladší generaci, velký nedostatek.



HIT ZA HITEM

Následující text zachycuje nejhlavnější vánoční hity na angloamerické scéně. Jde jen o výběr - třeba v oblasti country natočil vánoční album snad každý, kdo na této scéně něco znamená.



Jaké hity to jsou? Kolik zastavení má procházka od Bílých vánoc Billa Crosbyho třeba k Fairytale Of New York The Pogues? Mohou pankáči složit vánoční píseň? To všechno v pokračování článku, který najdete na stránkách prosincového Rock & Popu.



Psáno pro: časopis Rock&Pop 2001/12

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/HISTORIE-VANOCNIHO-POPU~05~prosinec~2001/

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.