Muzikus.cz homepage

festivalyFest'namte se: V9kend Prague Music Weekend

27.2.2008 | Autor: Petr Bořuta | sekce: publicistika

 fotogalerie
Festival V9kend Prague Music Weekend vypukne již tento čtvrtek, 28. února, je tedy na čase představit si nejen akci samotnou, ale i některé z performujících: Ellen Allien, Apparata, Daddyho G a DJe Krushe.

První zvěsti o nové hudební události se začaly trousit v listopadu minulého roku. V9kend Prague Music Weekend by měla být v budoucnosti moderní evropskou párty, zimním festivalem, který by se soustředil na aktuální jména taneční elektroniky a hip-hopu. Pilotní ročník se původně měl konat ve Veletržním paláci až na třech scénách, a to v pátek 29. února a sobotu 1. března.

Z úvodních slibů organizátorů, kteří mimo jiné přinášejí také Summer of Love a Hip Hop Allstars, zbyl ale pouze základní skelet tvořený z jmen nastíněných v úvodu. Na původně zmiňované Timo Maase, M.A.N.D.Y. nebo Vitalic tak nedošlo. Akce, která na začátku vypadala monstrózněji, se roztáhla na tři dny a obsadí více míst – čtvrtek zahájí mimo jiné Tony Touch v Radosti FX, v Abatonu budou v pátek taháky Apparat a Ellen Allien, sobotní program v Retru obstará DJ Krush a zakládající člen Massive Attack - Daddy G. Pořadatelé jako omluvu za nedodržení některých slibů podnikají odvážný krok. Jak jsme vás již dříve informovali, akce probíhá s dobrovolným vstupným pro všechny, kteří se v uplynulém týdnu zaregistrovali na oficiálním webu, kde také naleznete kompletní line-up.

V9kend, Praha – různá místa, 28. 2. – 1. 3. 08



Apparat

Je z Berlína, jmenuje se Apparat, v roce 1999 začal fušovat do muziky a říká o sobě, že radši než beaty, navrhuje zvuky jako architekt. Sascha Ring udeřil do vod elektronické muziky s vlastním počinem Multifunktionsebene v roce 2001. Už o rok dřív začal spolupracovat s T.Raumschmierem v labelu Shitkatapult. V roce 2003 bylo vydáno album Duplex. Sascha má na paletě barvy glitchové, click’n’cuts a vše míchá do idm. Vyleze z toho něco, jako malba Jacksona Pollocka. Dokážete ji pochopit? Je jen na vás, co upřednostňujete. Abstrakce, co rychle ubíhá, není čas ji zachytit a pod kterou si jen horko těžko něco představíte? Máte rádi? Pak volte zmíněná dvě alba. Neradi?

Tak právě pro vás je určeno poslední album Walls, které je přímočařejší. Elektronické prvky jsou upozaděny a zní jak nevinné ťukání datla. V popředí jsou smyčce nepoznatelně svázané s elektronickou, otevřeně popovou melancholií.


Ellen Allien

Ellen Allien je královnou berlínského minimalového podsvětí, tvářičku má ale jak sotva dospělá princezna. Od uhlazené vizáže ale nečekejte podobně laděné tóny. Používá osvědčené minimalové postupy, oděné do hodně vyzývavého kabátku. Techno od dámy, co umí pořádně kopat do těch nejzranitelnějších míst. Techno, co vás srazí na kolena. Zpívá německy i anglicky, v roce 2005 vydala vynikající album Thrills. S kamarádem Apparatem mají společný projekt Ellen Allien & Apparat, který je úctyhodným výsledkem úsilí o kombinaci obou odlišných postupů. Přesto, že IDM a techno je něco navzájem velmi vzdáleného, díky nevyhraněnosti obou muzikantů se povedlo objevit nový horizont.

Ellen Allien je dále zakladatelkou respektovaného labelu BPitch Control, a v dubnu na něm vydá novou desku Sol. Do Prahy ale přijede s DJ setem, u něhož nečekejte zahrnutí jejích vlastních tracků.


Daddy G

Jméno Daddy G vám možná v paměti neuvízlo, ale když řekneme Massive Attack už jste doma. Ano, byl to právě Daddy G, kdo stál u zrodu kapely, o které se často říká, že založila novou odnož – trip-hop.

Grantley Marshall, jak zní občanské jméno tohoto hudebníka, byl jedním z tvůrců tzv. Bristol sound, čili pomalejší ambientní elektroniky reprezentované Trickym, Portishead a samozřejmě samotnými Massive Attack. Ještě před založením své pozdější skupiny se Daddy G aktivně účastnil projektu The Wild Bunch, působícího od roku 1983 do 1986. The Wild Bunch byla na svou dobu unikátní live formací soustředící se na vleklejší tempo elektroniky ve spojení s punkem, reggae nebo rhythm and blues. Budoucí úrodná půda pro Massive Attack i samotný trip-hop. Od setu na V9kendu můžeme tedy čekat spíše pohodovější skladby, což ostatně platí i pro dalšího DJe.


DJ Krush

Patří k pionýrům hip-hopu v Japonsku. Z jeho osmi řadových alb lze vycítit především klid a vnitřní vyrovnanost. Cestu zenu. Nebylo tomu tak ale vždy – místo školy vzal mladý Hideaki Ishi zavděk členstvím v tokijském gangu. Pár let nato se dokonce stal členem Jakuzy, aby ji po otřesném zážitku, kdy nalezl useknutý prst kamaráda, opustil. Někdy okolo roku 1982 shlédl Wild Style, první hip-hopový film, který jej inspiroval natolik, že se rozhodl naučit tvořit hudbu, kterou zde slyšel.

Japonský hip-hop je samozřejmě jiná káva než jakou známe z West a East Coast. Styl DJ Krushe se více upíná k ambientním melodiím, reálným přírodním motivům, větší propracovanosti. V zásadě Krush nepřináší nové postupy, ale už jen jako jednu z prvotních hybatelských sil pro japonský hip-hop (a vlastně i trip-hop) nelze DJe Krushe přehlížet. Samuraj, co to místo katany umí se zapadáním jednotlivých zvuků do sebe.


Fotogalerie:
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Festnamte-se-V9kend-Prague-Music-Weekend~27~unor~2008/

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.