Zlo, zvyky a zpěv V - zpěvový workshop

Zlo, zvyky a zpěv V - zpěvový workshop
Zlo, zvyky a zpěv V - zpěvový workshop

V předchozích dílech našeho seriálu jsem se zmiňovala o tom, že nesprávné používání hlasového aparátu může náš pěvecký nástroj velmi poškodit, nebo dokonce nenávratně zničit.

Dar hlasového projevu byl dán každému z nás již od narození. Ne každému byl však dán dar hudebního sluchu, hudebního citu a v neposlední řadě dar hlasu vhodného pro zpěv. Vím, že je to nespravedlivé, ale bez těchto předpokladů je téměř zbytečné pokoušet se o kariéru zpěváka či zpěvačky. Je fakt, že někdy je až s podivem, kdo všechno se za ně vydává, ale vždycky je to jen otázka vkusu a nelze proti tomu vůbec nic namítat. Kdo však chce doopravdy umět s hlasem pracovat, musí se dát do tvrdé práce a svůj hlasový aparát poctivě cvičit. Mnozí se domnívají, že je to jen otázka několika málo konzultací u hlasového pedagoga a bude z nich pěvecká hvězda. Jasně, hvězdou se stát můžou, v žádném případě (až na několik málo šťastlivců, kteří mají tento dar tak říkajíc "od Boha") nebudou kvalitním zpěvákem nebo zpěvačkou. Pokud chcete mít kvalitní pěvecký projev, je nutné cvičit i několik let. Mnozí kvalitní zpěváci vlastně cvičit hlas a zdokonalovat svůj projev nikdy nepřestanou.

 

Neškolený zpěvák či zpěvačka se dopouští řady chyb. Své hlasivky zbytečně přetěžují zbytečným tlakem, jejich projev se odehrává především v hrudním rejstříku, mají nevyrovnané střední (přechodové) tóny, a pokud zpívají tóny vysoké, pak znějí zcela odlišně a jsou zpravidla velmi slabé (fistulové nebo falzetové). Při přechodu z nízké do vysoké polohy a zpět dochází k slyšitelnému hlasovému zlomu. Hlasový rozsah těchto zpěváků bývá velmi malý, většinou nedosahuje ani dvou oktáv. U školeného zpěváka to bývají tři až čtyři oktávy. Velký tlak přímo na hlasivky způsobuje také nehezké houpání hlasu, tzv. tremolo, které je na rozdíl od vibráta nežádoucí.

 

Pravidelným cvičením se dá většina těchto nedostatků odstranit nebo aspoň zmírnit jejich negativní vliv na hlasový projev. Je důležité upozornit na jedinečnost každého zpěváka či zpěvačky. Cvičení, která zde budu prezentovat, nemusí vyhovovat všem. V praxi pracuji s každým naprosto individuálně, cvičení přizpůsobuji každému na míru a pořadí je také jen orientační.

 

Nejprve připomenu několik základních pěveckých zásad.

 

1. Uvolněné tělo (zpevněný je pouze lehce horní ret a podle potřeby bránice).

2. Volná brada a dolní čelist.

3. Otevřený krk (pocit širokého hrdla).

4. Správné dýchání - do břicha a nezvedat ramena.

5. Nasazení tónu vždy měkké a i v hlubokých tónech s pocitem v hlavě.

6. Horní i dolní opora tónů - hlava, obličej, šíje - hrudník, lopatky.

7. Dostatečná artikulace (ne na úkor kvality tónů).

8. Všechny vokály posunout co nejvíc dopředu.

 

Je to jen několik nejdůležitějších zásad. Dodržujete je?

 

Tyto zásady nám zpěv usnadňují. Pokud se jimi budete řídit, bude se vám zpívat lépe. Nenahradí však hlasová cvičení na zdokonalení pěvecké techniky.

Tak, a teď se podíváme na některá cvičení, zaměřená právě na zdokonalení pěveckých technik. Tato cvičení začněte zkoušet až po důkladném rozdýchání a rozezpívání (viz předchozí díly seriálu).

Hlasivky jsou sval a každý sval se musí procvičovat a posilovat, aby vydržel zátěž bez úhony. Určitě se některým z vás stává, že po koncertě sotva mluvíte, natož abyste druhý den zvládli další koncert. Je tedy důležité hlasivky posílit a naučit se techniku zpěvu tak, aby se tohle prostě nemohlo stát.

 

1. Posilování hlasivek

Začínáme vysokým falzetovým tónem a přeskočíme o oktávu níž do tónu plného (hrudního). Hlas při tom jakoby přeskočí. Něco jako jódlování.

Můžete zkoušet přeskakovat nejen v oktávě, ale i v různých jiných intervalech. Vždy však směrem seshora dolů.

 

2. Plynulé zesilování tónů a zeslabování tónu (messa di voce)

Cvičí se na jednom tónu, nejlépe postupně na všech vokálech a v celém hlasovém rozsahu. Nasazujeme vždy co nejslaběji v hlavovém znění například ma... a postupně zesilujeme až do forte a přidáváme hrudní rezonanci. Zbytečně netlačte vzduch směrem do hlasivek, aby nedošlo k forzírování (překřiknutí). Při tomto cvičení hlas nesmí přeskočit! Je důležité, aby se ve forte rozezněly horní i dolní rezonátory (hlava -.hrudník).

Budu se na vás těšit u příštího, závěrečného dílu, ve kterém si ukážeme ještě některá další cvičení.

 

Pokud chcete být kvalitními zpěváky a zpěvačkami, je nutné cvičit i několik let.

Psáno pro časopis Muzikus