Základní akordický trojzvuk - ve stylu Erica Johnsona

Základní akordický trojzvuk - ve stylu Erica Johnsona
Základní akordický trojzvuk - ve stylu Erica Johnsona

Zmenšený kvintakord

Předešlé dva díly jednoduše a prakticky shrnuly ukázky a tvary durového kvintakordu C dur společně s tvary mollového kvintakordu C moll. Eric Johnson přesune druhý hlas (velkou tercii / malou tercii) o oktávu výše a vytvoří otevřený tvar daného kvintakordu. Dnes se podíváme na zmenšený kvintakord.

Určitě se podívejte do minulých dílů a zahrajte si některé zásadní ukázky a cvičení. Bude to pro vás výzva i radost a pomůže vám to lépe porozumět dnešnímu tématu.

Tak si tedy pojďme vysvětlit, z čeho se skládá zmenšený kvintakord, jakou funkci v harmonii zastupuje a v jakém hudebním kontextu se s tímto trojzvukem určitě setkáte nebo už jste se setkali. Zmenšený kvintakord je trojzvuk skládající se ze základního tónu, malé tercie a zmenšené kvinty. Zmenšený akord Cm5b (c-eb-gb) obsahuje tedy základní tón (c), malou tercii (eb) a zmenšenou kvintu (gb). Pokud přesuneme malou tercii o čistou oktávu výše, vytvoříme nový tvar s tímto novým notovým pořadím: základní tón (c), zmenšená kvinta (gb) a málá tercie/malá decima (eb). Po přesunutí druhého hlasu ze základního tvaru jsme vytvořili nový trojzvuk pro zmenšený kvintakord Cm5b, tak jak to s oblibou jedinečný Eric Johnson názorně předvádí ve všech svých úžasných představeních na akustickou a elektrickou kytaru.

Zmenšený akord se vyskytuje zejména ve skladbách v harmonii moll nebo durových skladbách, které si vypůjčují subdominantní akord z přírozené mollové stupnice, harmonické mollové a melodické mollové stupnice. Zmenšený kvintakord zastupuje sedmý stupeň durové stupnice nebo druhý stupeň mollové stupnice a vystihuje tak lokrický mod. Ve zkratce, lokrický mod/stupnici používáme pro improvizaci přes zmenšený akord, např. Cm5b = C lokrická stupnice. Jeden z nejběžnějších harmonických postupů v tónině moll je subdominanta II-5b, dominanta V a tónika I-. V tónině h moll by tento harmonický postup vypadal takto: Cm5b - F - Hm. Všeobecně známe jazzové standardy, jako jsou Blue Bossa, Alone Together, My Funny Valentine a také The Pretender od rockové skupiny Foo Fighters, a i mnoho dalších skladeb má v sobě zmenšený trojzvuk. Je to tedy jeden ze základních kvintakordů v klasické, folkové, rockové a jazzové hudbě a tento článek vám obohatí nebo i doplní váš hudební rozhled.

Na závěr dnešní lekce jsem připravil jedno základní cvičení, které kompletně shrnuje všechny akordy z předchozích dílů, včetně dnešního. Harmonizuje stupnici C dur a znázorňuje její diatonické, doškálné akordy. Tyto akordy se nejlépe hrají rozkladem a mějme na paměti, že otevřené struny musíme tlumit, cílit k dobré kvalitě zvuku bez přeznívání a bzučení strun a hrát ve stálém a co nejpřesnějším tempu za pomocí metronomu. Tyto tvary vám obohatí vaši harmonickou zásobu a rozšíří znalost pohybu na hmatníku. Vřele doporučuji si poslechnout skladby Trail of Tears nebo Manhattan a Desert Rose od Erica Johnsona, kde uslyšíte praktické ukázky.

V příštím díle se můžeme těšit na kvintakordy a jejich obraty ve stylu Erica Johnsona. Budu se opět těšit.

Základní akordický trojzvuk - ve stylu Erica Johnsona
Základní akordický trojzvuk - ve stylu Erica Johnsona
Psáno pro časopis Muzikus