Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře

Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře
Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře, to bude hlavní téma našeho pokračování baskytarového seriálu. Máte baskytaru proklatě nízko? Ano? Jak jste na tom, si vysvětlíme u jiného nástroje, a to klavíru. Klavír má 88 kláves. Představte si, že se klavírista posadí ke klavíru úplně napravo. Myslíte si, že se pohodlně a pohotově dostane k basovým tónům, které jsou úplně na druhé (levé) straně nástroje? Určitě ne. Jeho hra a interpretace hudby velmi nepohodlná a z hlediska techniky hry velmi obtížná.

Otázkou tedy je, proč vy máte nástroj proklatě nízko? Tato poloha nám baskytaristům určitě nedovolí hrát po celém hmatníku stejně pohotově a pohodlně jako v polohách u nultého pražce. Čím více budete chtít zahrát nějaké krásné sólo a melodii ve vyšších polohách nástroje, tím hůře se vám bude hrát. Levá ruka bude víc a víc zalomená v zápěstí. Bude se různě křivit, což má za následek zhroucený prstoklad. Bříška prstů levé ruky budou na strunách „cestovat“, nebudete tedy mít strunu pod prstem levé ruky vždy v jednom místě. A celé se to projeví ve vaší hře tak, že se těmto polohám budete záměrně vyhýbat. A tak budete přicházet o velký rozsah nástroje a o velké hráčské možnosti baskytary. A ruku na srdce, pokud máte baskytaru proklatě nízko, tak tyto vyšší polohy použijete maximálně při „výjezdu“ jednoho tónu tam a zpět, že? Vše vyřeší pravý úhel.

Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře
Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře

Správná výška nástroje - profesionální hra

Chcete-li hrát po celém hmatníku stejně hbitě a pohotově, musíte mít uvolněnou levou ruku - jinak to nejde. Zablokováním vám vznikne z vaší levé ruky nepoddajný posuvný pražec, který vám toho hráčsky moc neposkytne, jen samotné výjezdy ze spodních poloh hmatníku směrem nahoru a zpět.

Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře
Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře

Vše vyřeší jednoduché nastavení: Mějte nástroj tak vysoko, abyste pravou ruku měli v ohybu paže -jakoby na hru palcem (slap techniku) do pravého úhlu -, levá ruka se uvolní a zmizí její křečovité zalomení. Najednou se vám otevře pohodlná hra po celé délce hmatníku! Můžete hrát úplně stejně dole u nultého pražce i ve ve XII. (12.) poloze! Zahrajete si krásné sólo, které můžete převzít od kytaristy, imitovat jeho hru nebo hrát druhý hlas. Otevřou se vám nové možnosti využití nástroje, které jste měli doposud špatnou délkou řemene uzamčené.

Všichni moji žáci, kteří přišli do prvních lekcí s dlouhým řemenem, dnes hrají s tak vysoko posazeným nástrojem, aby pravou ruku měli ohnutou do pravého úhlu. Jsou samozřejmě možné jemné korekce malinko níž nebo ještě o něco málo výš, ale od toho pravého úhlu v pravé ruce se můžete odrazit a vše správně seřídit. Sám hraji na 24pražcový nástroj. Zásada pravého úhlu je univerzální pro správnou výšku držení nástroje, vyhovuje pro veškeré techniky hry prsty levé i pravé ruky, palcem nebo dvojitým palcem. Vše krásně vidíte a máte pohodlný přístup v celém rozsahu nástroje. Co víc si přát! A to bez křečí, uvolněně - profesionálně!

Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře
Tlumíme struny na baskytaře - jak vysoko nebo nízko mít baskytaru při hře

Baskytarové řemeny

Používám baskytarové řemeny, které mi umožní na milimetr přesné nastavení délky. Nepoužívám řemeny s limitem „od-do“ nastavení délky. To, co vám výrobce vlastně dovolí. Ano, můžete řemen upravit přidáním dalších dírek nebo celkovou úpravou. Není to však zcela přesné.

Tak tedy pravou ruku pěkně do pravého úhlu! Uvidíte, ale hlavně uslyšíte svoji hru obohacenou o nové možnosti! Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání!

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy