muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

bicíŠkola hry na djembe I - Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu

6.4.2010 | Autor: Vojtěch Kudrnáč | sekce: pro muzikanty - workshopy

Škola hry na djembe I  - Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu

Škola hry na djembe I - Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu


Tento seriál je cvičebnicí rytmu při hře na djembe. Pojednává o základní technice hry na djembe, o dělení rytmu, o střídání rukou při hře a obsahuje spoustu rytmických nápadů. Měl by i úplného začátečníka naučit hrát rytmicky a při jeho trpělivosti by mu měl dát schopnost a znalost složitějších způsobů dělení rytmu. Měl by dát inspiraci a schopnost improvizovat v daném rytmu. Tento seriál je odraz mého pojetí hry na djembe.
Djembe je bicí hudební nástroj pocházející z Afriky. Je tvořeno z korpusu vyřezaného ze dřeva a blány z kůže, která je na korpus upevněná provazy. Tyto provazy umožňují ladění bubnu. Jsou i djembe vyrobená z umělých hmot, která místo provazů mají blánu upevněnou kovovou mechanikou.

V tomto seriálu pracuji se třemi základními údery:
Basový úder je úder na středu blány. Hraje se celou dlaní na plocho, ale dlaň může být i zpevněna do tvaru misky. Zápěstí je při úderu v úrovni blány. Vzniká hutný hluboký tón.
Otevřený úder je úder na kraji blány. Hraje se celými prsty, případně i kusem dlaně, záleží na tom, jak daleko od kraje je hraný. Čím blíže středu, tím hlubší tón. Zápěstí je při úderu v úrovni blány.
Tap je úder na kraji blány. Hraje se jemně bříšky prstů. Zápěstí je při úderu nad úrovní blány. Je to jen dotyk prstů a blány. Vzniká velmi slabý zvuk. Tyto údery slouží k provázání basových a otevřených úderů - groove (rytmus) pak lépe dýchá.
Tyto tři údery bohatě stačí pro tvorbu groovu na djembe. Další úder, který se při hře na djembe používá, je slap.
Slap je úder na kraji blány, podobně jako otevřený úder, ale hrají pouze konečky prstů, které švihnou o blánu. Zápěstí při tom klesá pod úroveň blány. Vznikne tak vyšší, průraznější tón.
Slap je náročnější na provedení a tento seriál je spíše soupis groovů. Slap může v groovu na djembe zaujímat podobnou úlohu jako otevřený úder. Proto je možné ho procvičit tak, že ve všech následujících cvičeních budeme hrát místo otevřeného úderu slap.

Škola hry na djembe I  - Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu

Škola hry na djembe I - Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu


Všechna cvičení doporučuji cvičit s metronomem, a to v různých tempech. Od velmi pomalého tempa pro srovnání rytmu, až do co nejrychlejšího tempa.
Také doporučují všechna cvičení hrát od obou rukou. Nejprve od své silnější ruky (praváci od pravé, leváci od levé) a pak i od své slabší ruky. To umožní lepší koordinaci a lepší přizpůsobivost při hře na djembe.

Hráč by měl naslouchat svému nástroji a vnímat, ve které části blány jak zní a jakou částí ruky nejlépe zní. Podle toho pak jednotlivé údery používat tak, aby byl sám se zvukem nástroje spokojen. Obecně platí, že ruce by měly být při hře uvolněné a neměly by na bláně po úderu zůstávat déle než je nezbytně nutné pro samotný úder. Tón vzniká tím, že se blána chvěje. Když ruka udeří, rozechvěje blánu, ale když po úderu zůstane třeba jen na malý okamžik na bláně, zabrání jejímu chvění a údery jsou tupé. Tlumení blány může být ovšem v některých případech záměrné.

Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu
Takt je dílčí časový úsek hudby, který je dále rozdělen na doby (v tomto případě na čtyři) Doby mají dále několik způsobů dělení. Způsob, jak jsou doby dělené, často určuje styl hudby. V tomto dílu budeme dělit doby na šestnáctiny, to znamená na čtyři stejné dílky (celý takt dělíme na šestnáct šestnáctin, tedy jednu dobu na čtyři šestnáctiny). Ruce se pravidelně střídají, hrajeme od pravé ruky (leváci od levé). Začínáme tap údery, budeme se snažit, aby všechny údery byly vyrovnané, tedy zněly stejně, a byly stejně daleko od sebe. Postupně budeme přidávat basové a otevřené údery. Budeme se snažit o co nejlepší zvuk basových a otevřených úderů, přičemž tap údery budou jen jakási lehká pohlazení okraje blány, zvukově mnohem slabší. Slouží k provázání groovu a při hustějším použití basových a otevřených úderů mohou být zcela vynechány.

Škola hry na djembe I  - Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu

Škola hry na djembe I - Střídavé údery v šestnáctinách ve čtyřčtvrťovém taktu


V první části této kapitoly bude hrát basové a otevřené údery pouze pravá ruka.
Už bychom měli umět pravidelně střídat ruce, hrát ve stále stejném tempu a hrát basové a otevřené údery pravou rukou. V následující části, zachováme-li pravidelné střídání rukou, budou některé otevřené údery hrány levou rukou.

V další části budou cvičení, kde přibudou basové údery levou rukou, ruce budeme stále pravidelně střídat. Po zvládnutí této části budeme umět hrát vyrovnané šestnáctinové tap údery a budeme umět kterýkoli z nich nahradit basovým nebo otevřeným úderem.

Psáno pro: časopis Muzikus 2009/05

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Skola-hry-na-djembe-I-Stridave-udery-v-sestnactinach-ve-ctyrctvrtovem-taktu~06~duben~2010/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;