přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukSeri(ál)ová MIDI komunikace XXIX - Aftertouch, dechový ovladač a páskový ovladač

10.1.2011 | Autor: Martin Jirsák | sekce: pro muzikanty - workshopy

Seri(ál)ová MIDI komunikace XXIX - Aftertouch, dechový ovladač a páskový ovladač

Seri(ál)ová MIDI komunikace XXIX - Aftertouch, dechový ovladač a páskový ovladač

Aftertouch (společná nebo individuální tlaková citlivost), dechový ovladač (breth controller: 2) a páskový ovladač (ribbon controller obvykle bývá přiřazen kontroléru 16 - general purpose 1) se vlastně chovají naprosto stejně jako všechny ostatní MIDI kontroléry (ačkoliv aftertouch ve skutečnosti nepatří do skupiny kontinuálních MIDI kontrolérů). Přesto se často setkávám s nepochopením těchto ovladačů.

Stejně jako u všech jiných MIDI kontrolérů, i tyto vysílají pouze hodnotu hloubky (depth) daného kontroléru, tedy nějakou úroveň čehosi. Dechový kontrolér převádí sílu proudění vzduchu na dané hodnoty (od 0 do 127); páskový ovladač převádí na hodnoty (od 0 do 127) místo, kde se jej dotkneme - využít lze tedy kontinuální změnu parametru pomocí pohybu prstu i skokovitou změnu pomocí jednotlivých doteků (ťápání); aftertouch převádí na hodnoty (0 až 127) sílu přítlaku na stisknutou klávesu a třeba kontinuální nožní ovladač vysílá hodnoty podle polohy stisknutého pedálu.

Co tedy tyto ovladače konkrétně řídí? Toto je právě ona častá otázka, která vyplývá z nepochopení ovladačů. Co bude ovladač dechového/páskového kontroléru řídit, je už jenom na výrobci, respektive na tom, kdo programoval příslušný zvuk a jakému parametru přesně dané univerzální ovladače přiřadil. Dechový ovladač může řídit třeba expresi, a chovat se tedy úplně naprosto stejně jako připojený nožní ovladač expression pedál (kontrolér 10). Jednoduše budou tyto dva ovladače řídit stejný parametr. Nebo lze pomocí dechu řídit ostrost zvuku (brightness), ale třeba i délku náběhu zvuku (bude vždy záležet na tom, jaká hodnota bude nastavená v okamžiku vyslání MIDI Note On; zajímavých efektů se dá docílit přiřazením délky náběhu právě páskovému ovladači), délku glissanda (opět se dá docílit zajímavých efektů, pokud délku glissanda řídíte ťapáním na páskový ovladač) atd. atd. Stejné je to s páskovým ovladačem i v případě aftertouche. Záleží na programátorovi zvuku, jaký parametr tomuto ovladači přiřadil. Často se proto setkáváme s tím, že u různých zvuků (programů) na jednom nástroji řídí tyto ovladače různé parametry.

Pochopitelně lze nastavit také to, že jeden ovladač bude ovládat více parametrů najednou. Pomocí dechu lze tedy současně ovládat třeba ostrost zvuku, cutoff a expresi současně. Chytré nástroje umí nastavit třeba i to, že jdou parametry proti sobě - zvyšujeme-li hodnotu ovladače, tedy přidáváme sílu dechu, snižuje se hodnota parametru a snižuje se třeba ostrost zvuku. Nebo umí dokonce i nastavit rozsah parametru - nikoliv jen od 0 do 127, ale třeba jen od 40 do 70. Díky tomu lze dosáhnout velmi propracovaného ovládání zvuku.

Aftertouch je logicky vhodné použít na parametry, které se řídí až v okamžiku, kdy zní zvuk. Nemá tedy smysl řídit pomocí aftertouche délku náběhu zvuku, ale ani délku doznění. Před uvolnění klávesy je logicky vždy nutné vyslat aftertouch s hodnotou 0, protože tlak na klávesu je uvolněn. Hodí se třeba tedy řídit parametry jako ostrost zvuku. Dobrého efektu se dá docílit třeba i po nastavení ohýbání tónu pro aftertouch, dá se tak docílit přirozeného vibrata. Aftertouch obecně nabízí dvě varianty - channel aftertouch a poly aftertouch (nědy též označovaný jako key pressure). Rozdíl je v tom, že channel aftertouch vysílá hodnotu při přítlaku na libovolnou aktuálně stisknutou klávesu a hodnota je společná pro všechny klávesy, respektive je vysílána hodnota nejvíce dotlačené klávesy. Výsledkem je tedy vysílaná jedna společná hodnota pro celou klaviaturu. Poly aftertouch vysílá pro každou klávesu svou vlastní hodnotu aftertouche. Pokud držíte akord ze tří tónů, lze u každého tónu vysílat vlastní hloubku (hodnotu) aftertouche. Teoreticky je tedy možné třeba řídit ostrost každého stisknutého tónu samostatně. Je ale třeba dodat, že mnohé nástroje na poly aftertouch vůbec nereagují a nebo jej převádějí na channel aftertouch. Onoho efektního výsledku, který jsem popsal výše, lze tedy docílit jen málokdy. Ono také není divu, při použití poly aftertouche se přes MIDI posílá poměrně hodně dat.


NEZAPOMEŇTE:
Aftertouch, dechový ovladač a páskový ovladač se chovají jako univerzální ovladače (stejně jako všechny jiné kontinuální MIDI ovladače). Lze jim přiřadit libovolný typ a řídit tak jeden nebo více vybraných parametrů podle aktuální potřeby. Záleží na tom, jaký parametr zvolí programátor daného zvuku.

Psáno pro: časopis Muzikus 2010/07

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Serialova-MIDI-komunikace-XXIX-Aftertouch-dechovy-ovladac-a-paskovy-ovladac~20~leden~2011/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.