Seri(ál)ová MIDI komunikace XIII - Co je sekvencer?

Seri(ál)ová MIDI komunikace XIII - Co je sekvencer?
Seri(ál)ová MIDI komunikace XIII - Co je sekvencer?

Sekvencer, jak název napovídá, je zařízení, které přehrává sekvence, tedy určité (v našem případě hudební) úseky. Tyto úseky lze přehrát jednou nebo vícekrát, a to buď ve smyčce a nebo různě rozmístěné v celkové kompozici. Jednoduše řečeno, sekvencer si lze představit jako větší počet magneťáků (nebo jiných přehrávačů), které jsou podle různých instrukcí spouštěny. V jednom magneťáku je nahraná celá stopa, která běží po celou dobu skladby - třeba melodie, která se neustále mění. V jiném magneťáku je nahraná stopa bicích, která se používá pro sloku, a spouští se tedy v okamžiku, kdy ve skladbě dospějeme do úseku sloka. Na dalším magneťáku jsou nahrané bicí, ale pouze část, která se přehrává při refrénu. Pak je na dalším magneťáku nahraná třeba jen krátká taktová hudební smyčka, která zní po celou dobu skladby a je puštěná ve smyčce. A přidávají se další stopy (magneťáky), jako třeba speciální zvukový efekt, který odděluje předehru a první sloku, který zazní pouze jednou. Takto se postupně v sekvenceru poskládá celá skladba.

 

V dnešním slova smyslu jsou sekvencery už výrazně dál. Nemají na starosti pouze záznam a přehrávání sekvencí. Ačkoliv to stále zůstalo jednou z jejich nejzákladnějších funkcí. K dispozici jsou mnohé nástroje pro různý způsob záznamu do sekvenceru - například vrstvení stop nad sebe, překrývání stop, nahrazování natočeného materiálu novým záznamem atd. K dispozici je ale i spousta dalších nástrojů určených pro úpravu zaznamenaných (nebo vložených) sekvencí, jako jsou nástroje pro střih, úpravu tempa, ladění, synchronizaci, barvu zvuku, kompresy, dozvuk atd. atd.

 

Sekvencer může být pochopitelně jak v hardwarové, tak softwarové podobě. Dnes velice převládají softwarové sekvencery a jedná se obvykle o kombinace audio-MIDI sekvenceru, které umí dokonale pracovat jak se zvukovými, tak MIDI sekvencemi. Mezi ty nejznámější a nejpoužívanější patří například Steinberg Cubase (nyní ve verzi 5 se třemi různými verzemi, lišícími se množstvím funkcí), Steinberg Nuendo (nyní ve verzi 4), Digidesign Pro Tools (nyní ve verzi 8; sekvencer je vázán na hardware firmy Digidesign, a to buď přímo v systému s označením Pro Tools HD a nebo v jednodušší variantě, kdy jsou všechny výpočty závislé čistě na počítači s označení Pro Tools LE pro Digidesign hardware a nebo Pro Tools M-Powered pro M-Audio hardware), Ableton Live (nyní ve verzi 7 a s chystanou verzí 8, o jejíchž vlastnostech se již lze dočíst na webu; k dispozici je opět několik různých verzí podle množství funkcí a dodatečného softwaru - Lite, LE, Live, Suite). Výše zmíněné sekvencery je možné provozovat jak na platformě Windows, tak v Mac OS X. Dalšími sekvencery, které ovšem běží pouze na platformě Mac OS X, jsou Apple Logic (nyní ve verzi 8, též s různým množstvím dodatečných funkcí) a MOTU Digital Performer (nyní ve verzi 6 a pouze v jediném vydání, bez odlehčených variant). Naopak sekvencerem, který běží pouze ve Windows, je Cakewalk SONAR (nyní ve verzi 8 s několika variantami podle množství obsažených funkcí a přídavného softwaru).

 

Každý z uvedených sekvencerů má své plusy i mínusy. Je jakýmsi zaběhanýým stereotypem tvrdit, že sekvencer Cubase (jež je jedničkou mezi sekvencery používanými v menších studiích v Evropě) je dobrý na MIDI a virtuální nástroje, i když je pravda, že dnešní Cubase je velice vyspělý sekvencer už i v audio oblasti. Naopak o Pro Tools (jež jsou jedničkou mezi sekvencery používanými ve větších studiích) se říká, že jsou vhodné pro nahrávací studia, kde se pracuje s živou kapelou, ale nikoliv pro MIDI. Nicméně je pravda, že Pro Tools 8 jsou již velice dobře vybaveny MIDI nástroji a příkazy a umí těsně spolupracovat i s notátorem Sibelius, takže i notaci umí podávat na velice vysoké úrovni. Apple Logic (který je jedničkou v sekvencerech mezi uživateli Mac) naopak používají zarytí uživatelé Macu, které značce Apple věří a zároveň věří, že spojení operačního systému od Apple a sekvenceru od Apple přináší obrovské výhody ve zpracování zvuku. Digital Performer (který je jedničkou mezi sekvencery používanými v Americe na Mac OS) je často používán pro tvorbu zvukové a hudební stopy pro film. O SONARu (jež je jedničkou mezi uživateli Windows v Americe) se také říká, že je velice silný v MIDI, ale dnes pracuje skvěle i s audio daty. To vše jsou ale jen časté a obvyklé fráze, a jak už bylo řečeno, jakýkoliv z výše uvedených sekvencerů lze použít pro libovolnou práci. Rozhoduje způsob ovládání sekvenceru, který se v detailech přece jenom liší, ale i grafická podoba. Jednoduše řečeno rozhoduje to, jak komu daný sekvencer „sedne“.

 

V příštím díle se podíváme na typickou práci se sekvencerem, jak s ním zacházet, co nám nabízí a umožňuje, a jak se k němu chovat.

 

Nezapomeňte

Sekvencer je zařízení, jehož primární funkcí je práce (tedy záznam a přehrávání) zvukových sekvencí. Sekundárně jsou přidávány mnohé další funkce pro detailní práci s jednotlivými audio a MIDI sekvencemi.

Psáno pro časopis Muzikus