Seri(ál)ová MIDI komunikace III - Máme zapojeno pomocí MIDI kabelů a teď to nastavení I

Seri(ál)ová MIDI komunikace III - Máme zapojeno pomocí MIDI kabelů a teď to nastavení I
Seri(ál)ová MIDI komunikace III - Máme zapojeno pomocí MIDI kabelů a teď to nastavení I

Pro komunikaci v MIDI se používají také tzv. kanály (channels). Ty jsou dobré například k tomu, abychom mohli třeba na jednom nástroji hrát více zvuků najednou. Tato vlastnost (pokud zařízení umí pracovat s více než jedním MIDI kanálem) se nazývá multi-timbral. Aby si dvě zařízení rozuměla, je potřeba, aby si data předávala po jednom shodném MIDI kanálu. Pokud bude jedno zařízení vysílat MIDI data po MIDI kanálu 1 a druhé zařízení přijímat pouze z MIDI kanálu 2, logicky informace nedorazí. Možná se vám to zatím nezdá, ale dá se toho v praxi docela zajímavě využít. Nicméně pro zjednodušení celé situace je možné všechna zařízení nastavit tak, aby vysílala a přijímala MIDI data na všech MIDI kanálech (nastavení se nazývá Omni). V takovém případě máte jistotu, že se vysílač s přijímačem nikdy neminou. Pokud jste tedy zařízení správně propojili a stejně nic nehraje, zkuste se podívat, zda máte (pro jistotu na obou, ale stačilo by i pouze na jednom) zařízeních nastaveno MIDI In/Out Omni.

 

Co jsou MIDI data?

Už jsme si pověděli poměrně dost o komunikaci, o tom, jak zařízení propojit, aby si mohla "povídat" a v komunikaci se neminula. Ale jaká data lze vlastně po MIDI posílat, co jsou to MIDI data?

 

Především je třeba zdůraznit, že MIDI data jako taková v žádném případě nenesou absolutně žádnou zvukovou informaci! Po MIDI neproudí v podstatě nic z toho, co slyšíme na CD, žádný hlas, žádný zvuk. MIDI jako takové jsou informace pouze o událostech. Jednou takovou velmi důležitou událostí je například "nota zapnuta" - přesně tak se jedna MIDI událost jmenuje a přesně takováto informace proudí po MIDI kabelech. Aby byla informace celá, musí ještě obsahovat, jaká nota je zapnuta, tedy číslo noty. Aby bylo možné pracovat s dynamikou, další informací je rychlost stisknutí dané klávesy (tedy dynamika daného tónu). A když už jsme mluvili o nějakých MIDI kanálech, tak je zde ještě informace, na kterém MIDI kanálu byla tato nota zapnuta. To by prozatím stačilo... Pokud vám připadá, že jsme nyní popsali notu naprosto dostatečně, jste na omylu. Ještě stále nezazněl žádný zvuk, což bychom si opravdu upřímně přáli. Tato data musí dorazit do nějakého tónového generátoru (například syntezátoru nebo sampleru, ať již hardwarového nebo softwarového). Teprve tónový generátor nějak data vyhodnotí (slovo "nějak" je tu zcela na místě!) a postará se o to, aby vygeneroval zvuk (proto obecně tónový generátor), který konečně uslyšíme.

Proč slovíčko "nějak"? Je to dost důležité, a tak se na to podíváme příště s čerstvou hlavou.

 

NEZAPOMEŇTE

MIDI norma definuje, jakou podobu mají MIDI data mít. Pokud tedy vyšlete MIDI data ve správné podobě do vhodného MIDI zařízení, bude toto zařízení reagovat. Rozhodně nikdy nedojde k nějakým zmatkům či panikám nebo nedorozuměním. A navíc, pokud MIDI zařízení přijaté informaci nerozumí (může se to stát), tak ji jednoduše ignoruje.

Psáno pro časopis Muzikus