přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

klávesyRockové klávesy - Jak psát důmyslné party do rockové hudby

07.02. | Autoři: Brian Charette, Petr Štika | sekce: pro muzikanty - workshopy
Hi readers!! This month I wanted to talk about writing intricate parts for the different keyboard voices of a rock band. Even though many rock grooves can be very simple, it's nice sometimes to add some intricate lines here and there. The following music is probably a little complex than you would actually use. I just want to show you some of the possibilities.

Rockové klávesy - Jak psát důmyslné party do rockové hudby


Make the harmony with a poly synth
Over a funky beat, we have a poly synth part played on a virtual OB-Xa. The oscillators are detuned slightly to add to the spaciousness of the part. In bar 2 we modulate very quickly up a minor third. The chords also are voiced with crunchy second intervals and colorful ninth and thirteenth extensions.

Notice in our chords that we resolve important chord tones to fill in the harmony for the listener; In Bar 1 the motion of Eb to D, and Gb to F in the second bar illustrate the motion of seventh to third in the harmony.

Turn on the arpeggiator
For our second keyboard part, I’ve turned an arpeggiator on. The great thing about sequencing software, is that the arpeggiator is locked in the time of the track so if you turn it on and just play the chords of your song you get a lot of great sounds. If you look at the music, I'm playing very simple voicings; the arpeggiator is adding great colorful tones that move in slightly unusual ways over the chords. I really like this color in a mix. In actual practice, you would probably not have this part running all the time as it can be a little overwhelming.

Funk it up with analog bass
The bass line for our tune is rather busy and uses inversions to create little riffs to add to the fugal vibe we are starting to have. Notice in the first bar how we walk down a Bb Major scale to color the chord changes perfectly while creating an interesting counterpoint at the same time. In the second bar. We walk up to the Db chromatically before we play a funky syncopated line over the Gsus chord. Notice on bar 3 how we go to the third of the Gsus chord and continue up the scale with one chromatic note (C#)

Rockové klávesy - Jak psát důmyslné party do rockové hudby


Oscillators are detuned slightly: Česky „oscilátory jsou navzájem mírně rozladěné“. V srdci analogového syntezátoru jsou tzv. oscilátory. Ty generují určitou, zpravidla jednoduchou vlnu (např. pilu, sinusoidu, obdélník), která je později upravována nejrůznějšími filtry a efekty. Pokud používáme více než jeden oscilátor, můžeme jeden naladit na vyšší či nižší frekvenci, čímž vznikne něco jako chorus či detune.
Modulate: U slova „modulace“ je potřeba dávat pozor na kontext. Může totiž popisovat změnu stávající tóniny, jako v případě tohoto článku, ale jindy též označuje skupinu efektů, která je založená na v čase se měnící barvě (případně hlasitosti či ladění). Patří sem chorus, flanger, phaser, tremolo, vibrato a další.
Arpeggiator: Funkce syntezátoru či sekvenceru, která na základě vámi hraných akordů generuje automatické sledy tónů. Ty jsou synchronizovány s hlavním tempem. Zpravidla se jedná o rychlejší frázování, tedy alespoň osminové délky not, ale často i dvaatřicetiny.
Overwhelming: Ve slovníku byste našli něco jako „ohromující“ či „zdrcující“, což by vás nejspíš neposunulo o mnoho blíže k porozumění. Brian výraz používá pro takový hudební part, který má tendenci být trochu „příliš“, tedy strhnout na sebe veškerou pozornost a aranžmá poněkud přeplácat.
Walk up, walkdown: Možná jste někdy slyšeli pojem „walking bass“. Zjednodušeně řečeno se jedná o takovou basovou linku, která hraje převážně stejně dlouhé noty (nejčastěji čtvrťové), a nepsanou podmínkou je, že dvakrát po sobě nezahraje stejný tón. Snad nejčastěji se s tímto postupem setkáme v jazzu, ale použitelný je v mnoha stylech.
Syncopated line: Synkopovat znamená, že dáváme přízvuky na lehké doby místo těžkých.


Psáno pro: časopis Muzikus 2018/02

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Rockove-klavesy-Jak-psat-dumyslne-party-do-rockove-hudby~07~unor~2018/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.