přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

klávesyRockové klávesy - Emulace dechových nástrojů, část 2

25.01. | Autoři: Brian Charette, Petr Štika | sekce: pro muzikanty - workshopy
Part 2: Sounding like a sax section and harmonica
Sounding like a sax section

Rockové klávesy - Emulace dechových nástrojů, část 2


Some keyboards like my Hammond Sk1 have special patches where you can play one note and have a whole sax section sound in harmony with the bass note. If you want to get a real sax section sound and don’t have a keyboard with this feature, you can play your regular keyboard voicings in a drop 2 style. Look at the musical example, we’ve taken a classic A form II V I progression from jazz piano literature and taken the 2nd note from the top of the voicing and dropped it to the lowest note in the voicing and added a little syncopated rhythm. This is a very common technique used by arrangers and always sounds great because of the balanced spacing of the notes. Remember to not play too high in the register. Saxes have a much lower range that the keyboard so stick around middle C. As a rule, I usually play my sax voicings an octave lower than I would play them on piano

Creating harmonica sounds on keyboards
Modern synths also have great harmonica sounds and can be played with the mod wheel and pitch wheel just like our sax sounds. There are also reed keyboard instruments such as the Melodica that sound very much like a harmonica. This instrument is often played by Donald Fagen when he plays live shows with Steely Dan. This video link is from a live concert:

https://www.youtube.com/watch?v=3u-3CKR0o90

Rockové klávesy - Emulace dechových nástrojů, část 2


The classic mid-eighties tune by Tina Turner, Whats Love Got To Do with It has a great example of a keyboard harmonica solo. The original sound was from a Yamaha DX 7. Here it is played on a Kurzweil PC3K. Notice how the artist uses the pitch and mod wheel to shape the performance. There are great virtual versions of this synth also:

https://www.youtube.com/watch?v=EPjR2iO0ipI

There is also a great keyboard instrument called a Melodica that is made by a few companies including Hohner and Yamaha. The Melodica has a short keyboard and a mouthpiece that you blow into. When blown, the keys trigger reeds that sound very much like a harmonica. Donald Fagan can often be seen playing this instrument with Steely Dan. They are inexpensive and very organic sounding if you want to get a very authentic reed sound but don’t really know how to play a chromatic harmonica. Here is a video link of Fagan using the instrument live:

https://www.youtube.com/watch?v=3u-3CKR0o90

Stay tuned next month when we look into flute and trumpet sounds.

Rockové klávesy - Emulace dechových nástrojů, část 2




Drop 2 voicing: Jedná se o obrat akordu, obzvláště pak čtyřtónového, kde druhý nejvyšší tón zahrajeme o oktávu níže než v základním obratu. Vznikne tak rozevřenější tvar akordu, který přesahuje rozsah jedné oktávy a může naší hře dodat zcela jiný nádech než jiné obraty. Tato metoda je např. v jazzu naprosto běžná, a to i u kytary. To, jaký dopad má tato metoda na aranžmá, pochopíte nejlépe, pokud si ji vyzkoušíte.
Syncopated rhythm: Synkopy vznikají přesunutím přízvuku z těžké doby na lehkou. U v západní hudbě dominantních sudých rytmů je tedy synkopovaný rytmus takový, který klade přízvuky např. na sudé osminy. Za synkopaci se však dá považovat i takový rytmus, kde se přízvuky ozývají dříve než na těžké době, ovšem nikoliv o celou dobu. Příkladem může být tzv. anticipated bass, což je hra basové linky tak, že se tón ozve těsně před těžkou dobou (tedy ne o celou osminu).
Melodica: Klávesová foukací harmonika, tedy takový nástroj, kde výšku tónu neurčujeme foukáním do patřičných otvorů harmoniky, ale mačkáním kláves, které následně proud vzduchu nasměrují ke konkrétním plíškům. Zvukově je nástroj podobný „klasické“ foukací harmonice, ale má zcela jiné možnosti (např. můžeme zahrát akordy, které by u „foukačky“ nebyly možné). Naopak „ohýbané“ tóny se na takový nástroj tvoří obtížně (možné to ale je, navzdory tomu, co mnozí tvrdí).
Mouthpiece: Náustek, jaký známe z dechových nástrojů. Kromě nástroje jménem melodica, který Brian ve článku zmiňuje, nalezneme náustek také např. u breath controlleru, což je zařízení, pomocí kterého můžeme dechem ovládat klávesový nástroj, a dodat mu tak více rality při napodobování dechových nástrojů.

Psáno pro: časopis Muzikus 2019/01

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Rockove-klavesy-Emulace-dechovych-nastroju-cast-2~25~leden~2019/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.