Rockové klávesy - Akordové postupy v rocku

Rockové klávesy - Akordové postupy v rocku
Rockové klávesy - Akordové postupy v rocku

Greetings, readers... and welcome to another installment of Rock Keyboards. This month I wanted to talk about common rock chord progressions and give you a few techniques for coming up with cool parts and bass lines. I have written two common progressions for our discussion. The

main thing to remember is that, very often, chord progressions come from scales. In these progressions, if you stay within the lines of the scale, you can't hit a wrong note. This becomes very useful when you start to approach the chords this way too.

 

1: Am - G - Fmaj 7

This is a great jam that is the basis of a lot of great rock solos like Led Zeppelin's Stairway to Heaven. We are in the A aeolian mode also known as natural minor (A, B, C, D, E, F, G, A). The left hand bass part is syncopated and uses mostly roots and 5ths of the chords. In Bar 2 the notes of the Fmaj7 chord are used (F, A, C, E). On beat four, notes from the aeolian mode are used to walk to the beginning of the pattern. The right hand chords also come from the scale as well. Bar 1 uses simple triads in the treble clef with a nice melody on top. In bar 2, first inversion triads are moved up and down the aeolian mode. In bar 3 we play a bluesy melody from the a minor pentatonic scale (A, C, D, E, G, A) that goes down a step then up a few. Bar 4 uses a few syncopated thirds from the aeolian mode.

Rockové klávesy - Akordové postupy v rocku
Rockové klávesy - Akordové postupy v rocku

2: Cm - Eb - Fm - F

Ex. 2 has some simple 5ths in the bass that grind in 1/8 notes in that oh so indie shoe gazer way. This exercise also comes from the aeolian mode, this time in C (C, D, Echr2, F, G, A♭, B♭, C). As the 5ths churn, the right hand melody begins in bar 5 with a C minor pentatonic scale (C, E♭, F, G, B♭, C) voiced in 4ths. Bar 2-4 has diatonic triads that stay within the C aeolian mode. There’s a slight surprise in the last bar when the F chord resolves to major.

 

FRÁZE A HUDEBNÍ TERMÍNY

Aeolian: Většina z vás pravděpodobně ví, že aiolský modus neboli aiolská církevní stupnice, je synonymem pro diatonickou molovou stupnici (anglicky též „natural minor“ nebo „relative minor“, pokud poukazujeme na její příbuznost s durovou stupnicí, např. C dur a a moll). Někdy se také označuje za šestý modus, neboť jej získáme tak, že zahrajeme posloupnost tónů z diatonické durové stupnice, počínaje jejím šestým stupněm (např. bílé klávesy od A do a). Pojmenování „aiolský“ je připisováno učenci Glareanovi, který v 16. století o tento pojem rozšířil systém středověkých modů. Byl to také on, kdo údajně poprvé pojmenoval jónskou stupnici. Inspirací pro označení „aiolský“ byly zřejmě Eolské ostrovy (dnes známé spíše jako Liparské), které byly pojmenovány podle řeckého boha větru Aiola. V hudební praxi stojí za zmínku to, že ne každá mollová stupnice je aiolská. Existuje totiž ještě harmonická a melodická mollová stupnice.

Indie: Toto označení hudebního žánru v poslední době zlidovělo i v češtině, ale co vlastně znamená? Původně vzniklo zkomolením slova „independent“, tedy „nezávislý“. Přestože lze vystopovat první případy užívání tohoto pojmu už v 70. letech minulého století, v masovém měřítku se rozšířil až v letech devadesátých. Problém v užívání tohoto slova nastal v posledních dvou dekádách, protože zatímco v minulosti se komerční úspěch a označení „indie“ vylučovaly, dnes se takto často říká kapelám, které vyprodávají stadiony. Pro pobavení bych mohl uvést definici indie rocku, s kterou přišel můj kamarád: „Indie rockeři hrajou špatně a tváří se, že je to tak naschvál.“

Shoe-gazer: Shoegaze je vlastně subžánr indie rocku. Název vznikl nepříliš překvapivě na základě pódiové prezentace průkopníků tohoto stylu - poněkud introvertně si neustále „civěli na špičky bot“, přitom hlavním důvodem bylo zřejmě užívání efektových pedálů ve větším než malém množství. Hlukové stěny, snová atmosféra, vokály utopené ve vrstvách kytar, silné zkreslení, delay a reverb - to všechno je pro shoegaze charakteristické. Biran v článku poukazuje na další typický rys: Instrumentální party jen zřídka vybočující z osminového frázování. Mnozí považují za nejvýznamnějšího představitele žánru kapelu My Bloody Valentine.

Psáno pro časopis Muzikus