Project Logical Editor - akce - Nebojte se funkcí v DAW

Project Logical Editor - akce - Nebojte se funkcí v DAW
Project Logical Editor - akce - Nebojte se funkcí v DAW

V minulém dílu jsme si povídali o podmínkách v okně Project Logical Editor. Nyní se logicky podíváme na spodní část okna, tedy Actions. Tato část okna umožňuje vybrat vlastnost, kterou chceme změnit. Rozdělena je do čtyř sloupců: Action Target (cílová akce), Operation (operace), Parameter 1 a Parameter 2 (parametry 1 a 2). Takovou akcí může být například:

Track Operation | Record | Toggle

Tedy přepnout na stopě, která filtrem prošla, tlačítko Record Enable. Je jedno, zda bylo tlačítko předtím zapnuto nebo vypnuto, prostě změní svůj stav.

Samozřejmě máme na výběr i možnost:

Track Operation | Record | Enable

nebo

Track Operation | Record | Disable.

Pro nastavení konkrétního stavu.

Nechybí ani možnost aplikovat více akcí (proto se sekce ostatně jmenuje Action List, tedy seznam akcí). Mezi akce není potřeba dávat žádné další spojovníky. Akce se prostě provedou jedna za druhou, přesně ve stejném pořadí, jak v seznamu jsou. Tedy například dvojice akcí:

Track Operation | Record | Enable

Track Operation | Solo | Enable

nejdříve přepne stopu do režimu záznamu, a pak na stopě aktivuje Solo.

(Nesmyslná) dvojice akcí:

Track Operation | Mute | Enable

Track Operation | Solo | Enable

nejdříve stopu umlčí, a pak aktivuje Solo. Takže ve výsledku bude stopa Solo.

Project Logical Editor - akce - Nebojte se funkcí v DAW
Project Logical Editor - akce - Nebojte se funkcí v DAW

A na závěr vybereme konkrétní funkci. Na výběr máme z možností Delete (smazat, tedy všechny objekty, které splňují podmínku Filter Condition, budou smazány), Transform (změnit; v tomto jediném případě je sekce Action aplikována) a Select (vybrat, tedy všechny objekty, které splňují podmínku Filter Condition, budou označeny).

A na závěr ještě můžeme aplikovat jakékoliv makro (o kterých jsme se bavili v minulém dílu). Nejdřív budou provedeny všechny akce z Action Listu, pak bude provedena funkce (Delete/Transform/Select), a pak se aplikuje uvedené makro. Tedy vazba maker a Project Logical Editoru je obousměrná. Z maker můžeme volat presety project Logical Editoru, a naopak z Project Logical Editoru můžeme volat makra.

Ještě jednu věc je třeba mít na paměti při práci s PLE, a tou je, jak Cubase v projektu dané objekty skutečně prohledává, a jak podmínky vyhodnocuje. Zní to jednoduše: tak jak čteme - shora dolů a zleva doprava. To důležité ale je, že Cubase vezme první objekt, podrobí jej testování filtru, a pokud objekt filtr splňuje, aplikuje funkci. Pak vezme druhý objekt, ten testuje, a pokud filtru vyhovuje, aplikuje funkci. Pak přijde na řadu třřetí objekt a tak stále dokola. Výsledek může být zásadně jiný, než kdyby Cubase nejdříve vyhledala všechny objekty splňující podmínku, a pak na všechny aplikovala danou funkci.

 

Příklad

Filter:

Name | Contains | Drum

Action:

Track Operation | Solo | Toggle

A teď si představme, že máme projekt, ve kterém máme složku s názvem Drums, která obsahuje audio stopy Kick Drum, Snare Drum. Cubase tedy bude postupovat objekt po objektu. Najde audio stopu Drums. Zjistí, že vyhovuje podmínce a přepne Solo (tedy aktivuje jej). Postupuje dál a najde audio stopu Kick Drum. Ta opět vyhovuje podmínce a přepne hodnotu Solo, tedy pro tuto stopu Solo deaktivuje. To saméé bude platit i pro stopu Snare Drum. Naším cílem ale spíš bylo aktivovat Solo na všechny stopy Drums. V tomto případě bychom tedy mohli použít buď:

Filter:

Track Type Is | Equal | Folder | And

Name | Contains | Drum

Action:

Track Operation | Solo | Toggle

anebo ještě v lepším případě, pokud chceme Solo skutečně aktivovat (nikoliv přepnout), použijeme jako akci:

Track Operation | Solo | Enable

Ukázali jsme si, jak funguje logika filtrování a aplikování akcí Project Logical Editoru Cubase.

Project Logical Editor obsahuje řadu přednastavení. Není vůbec od věci si je projít. Jednak už to samo o sobě nám může odkrýt funkce Cubase, o kterých jsme dosud nevěděli. Ale také nám to pomůže celý Project Logical Editor pochopit, odkryje nám to jeho další možnosti a možná nás to inspiruje i k tvorbě vlastních akcí, které nám v důsledku ušetří spoustu času a manuální práce.

Psáno pro časopis Muzikus