Přenos projektů mezi DAW - workshop Deccart

Okno exportu zvukových dat v Cubase nabízí kromě nastavení zvukové kvality, umístění výsledného souboru, nebo i možnosti načtení vyexportovaného souboru zpět do projektu a také například možnost nastavení schématu názvů exportovaných souborů.
Okno exportu zvukových dat v Cubase nabízí kromě nastavení zvukové kvality, umístění výsledného souboru, nebo i možnosti načtení vyexportovaného souboru zpět do projektu a také například možnost nastavení schématu názvů exportovaných souborů.

Audio

Jaké formát tedy zvolit pro exportovaná audio data? Samozřejmě ten nejlepší - napadne nás. A už exportujeme 192kHz, 32 bitů. Přijdeme s tím do studia: „Ty ses zbláznil, 192 kHz? Vždyť to půjde na CDčko!“ A mažete zpátky do svého studia a exoprtujete znovu buď ve 44,1 kHz a nebo 88,2 kHz. Stejně jako pro nahrávání zde platí, že signál by měl být ve stejné frekvenci (a nebo v celočíselném!!! násobku), jako bude výsledný master. Pokud budou ve studiu provádět resampling s neceločíselným dělením, vždy se zvuk „pokazí“.

 

Pro stopy Audio platí v podstatě stejná pravidla, která jsme si už probrali u MIDI, respektive s použitím našich zvuků. Stopy tedy vyexportujeme každou samostatně (s použitím funkce Batch Export), ideálně bez efektů (respektive protože nám to nedá, tak jednou s efekty a jednou tedy bez efektů - protože to psali v Muzikusu; ale stejně ta verze s efekty zní lépe).

 

Skvělé, stopy máme vyexportované a jsme zpět ve studiu. Trochu nás z toho věčného běhání bolí nohy, ale nadšení zůstává. Do té doby, než se ozve: „To snad nemyslíš vážně, ty jsi exportoval celé nudle?!“ No a co jako, žejo? Prostě všechny stopy jste exportovali od úplného začátku projektu až do jeho konce. I kdyby se mělo jednat jen o jeden úder, který je dlouhý půl vteřiny.

 

Pro příště tedy, pokud to vaše DAW umí, tak můžete použít export doformátuj OMF (Open Media Framework). Tento protokol byl vyvinutý právě pro přenos zvukových klipů mezi různými audio a video softwary. Exportuje pouze dané klipy (tedy nikoliv ticho okolo), včetně údaje o pozici daného klipu v projektu. Po načtení souboru OMF do druhého DAW jsou tedy klipy stejně „rozsekané“, jako byly u nás.

Na straně importu nabízí Pro Tools možnost klasického načtení  zvukových i MIDI dat.
Na straně importu nabízí Pro Tools možnost klasického načtení zvukových i MIDI dat.

Plug-iny

Už jsme to trošku naťukli, ale aby bylo úplně jasno, odpověď zní: Ne. Plug-inové efekty, které jsme v našem projektu použili (natož pak včetně jejich nastavení), nebudou s projektem vyexportovány a následně použity v druhém DAW. Pokud jsme přesvědčení, že naše nastavení plug-inu je pro daný zvuk bezpodmínečně nutné a máme to dvojité štěstí, že (A) daný plug-in mají náhodou i ve studiu a (B) daný plug-in umí ukládat presety v rámci sebe sama, tedy mimo presety DAW, pak samozřejmě můžeme nastavení daného plug-inu vyexportovat a preset přenést do studia.

 

To stejné platí i pro automatizace, poměry hlasitostí jednotlivých stop, umístění ve stereu a další parametry. Během exportu o tyto informace s největší pravděpodobností přijdeme. Ale na druhou stranu, toto je práce zvukaře ve studiu. A dokonce to bude jeden z dalších jeho požadavků: „Nastav, prosím tě, během exportu všechny fadery na 0 a panoramu doprostřed.“ Není zrovna jednoduché přetahovat zvuk z jedné strany stereopozice na druhou. A je zbytečné vytahovat zvuk i se šumem, pokud byl v našem exportu zbytečně tichý.

 

Můžete zkusit

Pokud jste nadšenci do zkoušení různých vychytávek (i když toto není zrovna horká novinka), můžete vyzkoušet software Pro Convert od Solid State Logicu. Jeho cílem je umožnit vám přenos přímo projektů z jednoho DAW do druhého. Ohlasy se různí a v zásadě z nich lze vyčíst, že pro základní práci funguje dobře. S náročnějšími úkoly už si ale poradit nemusí.

 

Závěr

Nepřipadalo vám to tak strašné? Teď už to tak strašné nebude, protože budete teoreticky připravení. Víte, na co si dát pozor a nad čím se zamyslet. Ale věřte mi, že bez předchozí přípravy bývá první zkušenost strastiplná.

Psáno pro časopis Muzikus