Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop

Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, nejzajímavější hra na baskytaru bude vždy založena na kontrastech, tedy protipólech. Nikdy to nebude kolovrátková hra beze změny, ta bude po čase poslechem posunuta do pozadí a uši posluchačů si budou hledat nové vjemy v poslouchané skladbě. Baskytaru a její kolovrátkovou hru již nebudou vnímat jako to stěžejní. Je to podobné, jako když nastartujete auto. Po krátkém čase si zvyknete na stereotypní zvuk a ten vás uklidní, že je vše v pořádku a není důvod se tím zvukem nadále zabývat. Když se však najednou ve zvuku

motoru objeví anomálie, nějaké vynechávání, zesílení, nebo naopak hluché místo, váš sluch zpozorní a ihned začne analyzovat tyto nové vjemy - kontrasty. Kontrast je změna a změna je hudba a život!

Vždy je to o vyváženosti konsonancí a disonancí (libozvuku a nelibozvuku), tónů, pauz, pomalých a rychlých tónů, dynamiky a dalších hudebních výrazových prostředků, ke kterým beze sporu patří i barva a zabarvení tónu.

Jako kontrast prosím neberte výměnu nástroje černé baskytary za bílou. To na nahrávce asi nikdo nepozná. Pojďme si nyní ukázat, jak pracovat s kontrasty v hudbě, konkrétně při hře na baskytaru. Baskytara nabízí plno kontrastů, jen o nich vědět a umět je postavit vkusně proti sobě. Vaše hra pak bude pro posluchače zajímavá, dobře si vás jako interpreta zapamatují.

 

Práce s barvou zvuku nástroje

V Ukázce 1 si všimněte líbivého motivu s tóny G, H, C, D, G. Tuto melodii můžeme hrát na čtyřstrunné baskytaře ihned bez použití ekvalizéru ve čtyřech provedeních.

1. S prázdnou strunou G na začátku a konci melodie. Další tóny budeme hrát ve IV. poloze (prsty/tóny: 1. tón H, 2. tón C, 4. tón D).

2. Druhý způsob bude jemnější v barvě, protože se vyhneme prázdné struně G. Celou melodii zahrajeme ve IV. poloze. Tón G na začátku a na konci budeme hrát 2. prstem na struně D.

3. Třetí varianta bude v sametovější barvě. Celou levou ruku proto přesuneme do IX. polohy. Prstoklad zůstává stejný jako v poloze IV. Tedy tóny G na struně A; H, C, D na struně D a poslední tón G opět na struně A

4. Úplně poslední možností na čtyřstrunné baskytaře bude způsob naprosto velmi kontrastní k původnímu způsobu provedení, a to ve XIV. poloze. Prstoklad zůstává opět stejný, ale na jiných strunách tón G na struně E; tóny H, C, D na struně A a poslední tón G zpět na struně E.

První a poslední způsob provedení bude od sebe barevně velmi kontrastní. Jako kdybyste hráli na dva různé nástroje nebo jiný způsob nastavení zvuku. Přitom jste se zvukem vůbec nic nedělali. Jen jste využili rozdílné barvy strun v polohách nástroje.

Velmi často takto pracuji. Každá melodie, každý baskytarový part má skrytou krásu barvy zvuku. Mělo by vás zajímat, co takové melodii nejvíce sluší.

 

V Ukázce 2.si povšimněte možností práce s jedním tónem G. Zkuste si ukázku zahrát i v rychlejším tempu a vždy se trefit do polohy hmatníku tam kam máte - přesně na místo určení!

 

Extrémní expresivní dynamika

V Ukázce 3 si všimněte akcentů > (akcent znamená důraz) nad notami. Když je odejmete, zůstanou rovné osminy. Akcenty můžete podpořit určité takty a ty následující nechat bez akcentů. Jeden tón, ale na mnoho způsobů provedení. Tímto si také posluchače získáte, můžete jim touto akcentovou „morseovkou“ mnohé sdělit. Kontrast, který vždy zafunguje - akcentované proti neakcentovaným tónům.

 

Kontrast - kombinací barvy tónu s expresivní dynamikou hry

Oba výrazové prostředky způsobů hry, tedy barvy zvuku a dynamiky, můžete zkombinovat. V Ukázce 4 vidíte hru v IX. poloze tónů G na struně A a následně prázdnou strunu s akcentovanými tóny.

 

Kontrast - hrajeme a nehrajeme

Umět a hrát a umět v pravý okamžik nehrát, nechat posluchače v napětí, co na to řeknete vzápětí svým hudebním projevem vy.

Když budete střídat aktivní hru s pauzami, velmi to hudbu nakopne - teď se tam tedy něco konečně řeší! Můžete použít hudební imitace motivů, které v časové ose budete postupně zpracovávat s ostatními nástroji nebo nástrojovými skupinami. Sólová kytara a syntezátor budou hrát melodii spolu. Druhá elektrická kytara a vy o oktávu níž budete tematickou melodii imitovat (napodobovat) buď doslovně, nebo ji budete dále rozvíjet a připravovat podnět na další následující zpracování sólovou kytarou a syntezátorem.

Kontrast zvukových barev, oktáv a způsobu provedení budou vycházet kontrastně na výbornou. Nebojte se ve skladbě i nehrát. Nic tím nezkazíte, právě naopak!

 

Kontrast - využíváme tónový rozsah baskytary

V Ukázce 5 si povšimněte možností využití celého rozsahu nástroje. Část melodie hrajete v hluboké poloze baskytary a část ve vyšší. Kontrast, který u posluchačů určitě nezůstane bez povšimnutí.

 

Kontrast - s přeplácaným a extrémně afektovaným způsobem hry

Začnete hrát kultivovaně a pak spustíte neokázalou hru sjezdů, výjezdů po strunách, různých pazvuků, lomozů. Můžete zvukově použít vše, co se dá z baskytary dostat. Po nějaké době zase přejdete do kultivovaného projevu hry s jasným uměleckým záměrem.

Tento způsob kontrastu si jasně dokážu představit ve filmové a scénické hudbě. Proč ne. Ale i tam by měla být jakási pomyslná laťka vkusu, pod kterou nejít. Ať se posluchači neleknou, že právě oni jsou svědky destrukce a posledního záchvěvu vašeho nebo vašeho nástroje, například vylomení krku z těla nástroje, vypadnutí hráče z pódia, nebo čerstvého vyhazovu z kapely a podobně.

 

Kontrast - vtip, nebo důvod, proč takto hrát

V každé písni a skladbě se snažte co možná nejvíce vložit do své hry důvtip, nápad a jasný záměr, proč hrát zrovna tak. Kontrasty to jenom potvrdíte. Je totiž pak jasně slyšet, že při hraní přemýšlíte. Víte, co jak zahrát, ve které poloze, jaká barva je ta nejlepší. Vaše hra je pestrá v detailech, je hudebně chytrá. Tím vším si u posluchačů získáváte na oblíbenosti a nezaměnitelnosti způsobu hry. Jednoduše pak budete velmi originální. Stanete se osobností, která mluví srozumitelnou baskytarovou řečí. Lidé vás budou rádi poslouchat.

Máme za sebou již dva roky společné cesty Baskytarovým vesmírem. Mnohé jsme si také pověděli a věřte, že mám již pro vás nachystané další zajímavé díly seriálu o baskytaře. Vesmír je nekonečný, i ten baskytarový. Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání!

Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Pracujeme s kontrasty na baskytaře - baskytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus