Nebojte se funkcí v DAW - Solo a Mute

Nebojte se funkcí v DAW - Solo a Mute
Nebojte se funkcí v DAW - Solo a Mute

V minulých dílech jsme se věnovali funkcím Mute a Solo samostatně a podívali jsme se na různé speciality. Nebude překvapením, když se dnes podíváme na to, co se stane, když funkce Solo a Mute začneme používat souběžně (což samozřejmě není tak neobvyklý případ).

 

Solo/Mute a změna routování

Pojďme se ale nejdříve podívat na to, co se stane v okamžiku, kdy na nějakém kanálu aktivujeme Solo a pak změníme jeho routování (směrování signálu), které by mělo ovlivnit stav Solo nebo Mute dalších kanálů. Odpověď je prostá: Nestane se nic. Cubase změní stavy Solo a Mute tlačítek na všech stopách a kanálech v okamžiku, kdy na některém z nich Solo nebo Mute aktivujeme. Po změně směrování signálu se nový stav tlačítek Solo a Mute nezjišťuje a nemění.

 

Příklad: V projektu máme dvě stopy Audio (tradičně a neoriginálně Audio-01 a Audio-02). Navíc zde máme kanál Group. Výstup ze stopy/kanálu Audio-01 je nasměrován právě do tohoto kanálu Group. Výstup z Audio-02 je nasměrován do Stereo Out. Aktivujeme Solo na kanálu Group a s ním se implicitně aktivuje Solo také na stopě Audio-01 (viz předchozí díly seriálu). Nyní změníme výstup Audio-02 z původního Stereo Out, do kanálu Group (má aktivováno Solo). Možná bychom očekávali, že Audio-02 změní svůj stav Solo, které se nyní stane aktivním, resp. implicitně aktivním (když jsme výstup nasměrovali do kanálu, který má aktivní funkci Solo). Jak ale bylo řečeno, při změně směrování signálu se stavy Solo a Mute tlačítek nemění. Audio-02 tedy zůstává v režimu Mute. Pokud chceme, aby i kanál Audio-02 byl v režimu Solo (v návaznosti na logiku), musíme Solo kanálu Group vypnout a znovu zapnout. V tuto chvíli se znovu přenastaví logika všech stavů Solo a Mute a samozřejmě i Audio-02 se přepne do režimu Solo.

Aktivací funkce Solo na kanálu Group se implicitně aktivuje Solo na zdrojovém kanálu Audio i výstupním Stereo Out.
Aktivací funkce Solo na kanálu Group se implicitně aktivuje Solo na zdrojovém kanálu Audio i výstupním Stereo Out.

Z druhé strany je výsledek naprosto stejný. Tedy máme stopu/kanál Audio-01, přičemž její výstup je nasměrován do kanálu Group (výstup z Group je nasměrován do Stereo Out). Aktivujeme Solo na Audio-01 (implicitně se aktivuje Solo na kanálu Group) a pak změníme výstup Audio-01 z původního Group na Stereo Out. Stavy Solo se nemění a kanál Group je stále v režimu Solo. Stereo Out také zůstává v režimu Solo, protože se nic nemění a Solo bylo aktivováno při aktivaci Sola na kanálu Audio-01 přes kanál Group.

 

Solo-Mute kombinace

S chutí do toho, půl je hotovo. Logika Solo a Mute je striktně taková, jak bylo uvedeno v předchozích dílech tohoto seriálu, a to samozřejmě i v okamžiku, kdy se jedná o složitější nebo velmi složité směrování signálu. Jen lidský mozek má někdy (ve složitějších případech) na rozdíl od počítače trochu problém celou logiku rychle pochopit a dodržet.

 

Samozřejmě zde platí pravidlo, že změna stavu Solo a Mute provedená uživatelem (tedy nikoliv implicitní) se zásadně nepřepisuje.

 

Jednoduchý příklad (nejjednodušší možný): Máme dvě stopy/kanály Audio, pojmenované stále velmi originálně Audio-01 a Audio-02. Výstupy obou stop jsou nasměrovány do stejného výstupu - Stereo Out. Aktivujeme Solo na Audiu-01. Implicitně se aktivuje Solo na výstupním kanálu, tedy Stereo Out a implicitně se aktivuje Mute na všech ostatních kanálech, v našem případě tedy na Audiu-02. Výsledek: Audio-01: Solo - Audio-02: Mute - Stereo Out: Solo.

I po deaktivaci původně aktivovaného Sola kanálu Audio si Cubase přesně pamatuje, které kanály byly aktivovány uživatelem, a které implicitně.
I po deaktivaci původně aktivovaného Sola kanálu Audio si Cubase přesně pamatuje, které kanály byly aktivovány uživatelem, a které implicitně.

Nyní aktivujeme Solo na na kanálu Audio-02. Dle pravidla „implicitně se aktivuje Mute na všech ostatních kanálech“ by se Audio-01 změnilo ze stavu Solo na stav Mute. Jak již ale bylo řečeno, existuje zde pravidlo nadřazené, kterým je vůle uživatele. Uživatel sám aktivně aktivoval Solo kanálu Audio-01, Cubase tedy nemůže tento stav svévolně měnit. A tak zůstane aktivní Solo i kanálu Audio-01. Výsledek: Audio-01: Solo; Audio-02: Solo; Stereo Out: Solo.

 

Nyní deaktivujeme Solo kanálu Audio-01 (připomeňme si, že tento pokus jsme začali aktivací Sola tohoto kanálu a spolu s ním se implicitně aktivovalo Solo také kanálu Stereo Out). Cubase si samozřejmě pamatuje, že uživatel vlastním rozhodnutím aktivoval Solo kanálu Audio-02, tento kanál tedy pochopitelně zůstane v režimu Solo. Spolu s ním ale zůstane v režimu Solo i výstup Stereo Out, který byl implicitně aktivován s aktivací Sola na Audio-02 (i když byl implicitně aktivován také s aktivací Sola na Audio-01, které jsme nyní zrušili). Cubase drží logiku a očekávatelný výsledek je Audio-01: Mute; Audio-02: Solo; Stereo Out: Solo.

Psáno pro časopis Muzikus