Nebojte se funkcí v DAW - Psaní bicích partů

Nebojte se funkcí v DAW - Psaní bicích partů
Nebojte se funkcí v DAW - Psaní bicích partů

Tvorba bicích z MIDI smyček je velmi oblíbená a, upřímně řečeno, i efektivní cesta. Navíc stále může zůstat kreativní cestou. Jednak tím, že pro jakoukoliv notu můžeme zvolit jakýkoliv zvuk, jednak i možnostmi úprav v oblasti MIDI. Pokud je MIDI smyčka opravdu dobrá, všimneme si dynamiky jednotlivých úderů. Pokud se nám nelíbí, lze si s nimi pohrát a tím smyčce vtisknout zase trošku jiný charakter. Flexibilita je v podstatě nekonečná.

 

Pokud se tedy rozhodneme MIDI smyčku upravovat, může se nám hodit funkce Dissolve Part z menu MIDI. Následně zvolíme Separate Pitches. Výsledkem je několik nových stop (dle počtu zvuků). Každý jeden zvuk pak sedí v samostatné stopě. Díky tomu může být editace MIDI smyčky výrazně rychlejší, protože se nemusíme v jednom MIDI partu zaobírat neustále všemi zvuky najednou a máme samostatnou stopu třeba jen pro bass drum. Na druhou stranu je tento způsob poněkud nešetrný k procesoru a jeho zatížení. Namísto jednoho virtuálního nástroje jich pro bicí použijeme hned několik.

Nicméně z toho se dá vybruslit dvěma způsoby. Buď namísto stop Instrument vytvoříme stopy MIDI, jejichž výstupy (všech) nasměrujeme do onoho jednoho virtuálního nástroje (pochopitelně na stejném MIDI kanálu). Anebo prostě všechny stopy sloučíme do stopy jedné a MIDI Party vložíme do samostatných vrstev (Lanes) dané stopy. Vrstvy MIDI Partů fungují v Cubase tak, že na rozdíl od Audio, v MIDI jsou vždy přehrávány všechny vrstvy současně (pokud není dané vrstva umlčena). Takže na jedné stopě můžeme mít více vrstev (každá jedna vrstva reprezentuje jeden zvuk bicích).

Nebojte se funkcí v DAW - Psaní bicích partů
Nebojte se funkcí v DAW - Psaní bicích partů

Od MIDI smyčky se přesuneme k audio smyčce. Tam už je situace trošku komplikovanější, protože ztrácíme velkou číst svobody a flexibility. Zvuky jsou dané, groove je daný a moc editačních možností už nemáme.

Ale můžeme mít. Jestliže takovou zvukovou smyčku přesuneme na jeden pad třeba virtuálního nástroje Groove Agent SE, můžeme pak v záložce Slice kliknout na Create Slices, čím se zvuková smyčka rozřeže na jednotlivé údery a tyto údery jsou následně automaticky rozdistribuovány na jednotlivé pady virtuálního nástroje (Groove Agent SE). Tím se dostáváme zpět do flexibilního MIDI světa, kde si můžeme precizně řídit jak timing, tak i hlasitosti jednotlivých úderů.

Tím se od případu použití již hotových smyček přesouváme k případu, kdy bicí part tvoříme kompletně sami od nuly. Opět máme na výběr buď možnost MIDI světa, anebo můžeme pracovat s hotovými zvukovými údery.

MIDI svět je opět flexibilnější. MIDI data pak obvykle posíláme do nějakého virtuálního nástroje, který MIDI data přemění na zvuk. Použít můžeme buď zvukovou knihovnu, která je součástí daného virtuálního nástroje, anebo můžeme použít zvuky vlastní. Opět stačí požadovaný zvuk pouze přetáhnout z okna projektu (nebo z databáze médií MediaBay) přímo na pad virtuálního nástroje (Groove Agent SE) a daný zvuk se okamžitě použije. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v MIDI světě, máme opět k dispozici veškerou flexibilitu MIDI. A tak stojí za to si opravdu pohrát s timigem, s precizní hlasitostí každého jednoho úderu. Ale pořád tomu ponechat živost, lidskost (proto nekvantizujeme ani hlasitosti, ani timing - tedy pokud se nejedná o vyloženě nějakou požadovanou „elektroniku“).

Nebojte se funkcí v DAW - Psaní bicích partů
Nebojte se funkcí v DAW - Psaní bicích partů

Poslední cestou je, že zvukové vzorky skládáme přímo do projektu. Obvykle k tomu používáme zvukové vzorky s přízviskem (nebo jinak se v názvu objevujícím) Construction Kit. To jsou obvykle zvukové vzorky jednoho bubnu bicích, ze kterých si máme postavit vlastní groove/pattern bicích. Upřímně řečeno, osobně jsem tento způsob sám nikdy nepoužil, a ani nepochopil. Pro mě osobně je mnohem příjemnější natáhnout dané zvukové vzorky do virtuálního nástroje (Groove Agent SE), a pak pracovat v MIDI editoru než pracovat s jednotlivými údery na úrovni celého projektu. Ale proč ne?

Psáno pro časopis Muzikus