Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky

Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky
Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky

Dnes se podíváme na další zajímavé parametry (MIDI) Logical Editoru v části Filter. Minule jsme se podívali na základní parametry filtru Logical Editoru, jako jsou Type is, Value 1, Value 2 a Channel. Zajímavým parametrem ale může být například Position, kde máme na výběr zajímavé možnosti v sekci Condition. Kromě Before Cursor a Beyond Cursor (před a za kurzorem) je to třeba možnost Inside Bar Range (v rozsahu uvnitř

taktu). Parametr 1 a 2 pak nastavují daný rozsah. Celý takt je rozdělen na 1920 ticků. Takže třeba rozsah 0-120 odpovídá pouze první šestnáctině v taktu. Ale můžeme zvolit třeba rozsah 600-840, což bude druhá a třetí šestnáctina ve druhé době. Na rozdíl od Inside Range, který se nastaví specificky pro jeden konkrétní takt, parametr Inside Bar Range je platný pro všechny takty. Samozřejmě můžeme analogicky nastavit Outside Range a Outside Bar Range (mimo rozsah a mimo rozsah v taktu).

Další zajímavým parametrem může být Property (vlastnost), kde kromě běžných možností jako Event is muted/selected/empty (událost je umlčena/vybrána/prázdná) můžeme zvolit třeba i Is Part of Scale/Chord (je součástí tóniny/akordu), anebo samozřejmě není součástí tóniny/akordu.

Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky
Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky

Díky možnosti Last Event (poslední událost) si můžeme hrát i s tím, jaká hodnota předcházela. Tedy napríklad:

(Last Event | Equal | MIDI Status | 176 | And

Last Event | Equal | Value 1 | 64 | And

Last Event | Bigger or Equal | Value 2 | 65 |) And

...

Nyní vše, co bude následovat, bude aplikováno pouze pod podmínkou, že zároveň bude stisknutý pedál. Tedy například namísto ... můžeme pokračovat

(Type is | Equal | Note | And

Velocity | Bigger or Equal | 80)

Pokud tedy toto obojí splníme, vyberou se pouze události, které znějí pod pedálem a zároveň je jejich hlasitost vyšší nebo rovna 80.

Proč MIDI Status 176? Tady už se dostáváme na MIDI události ve své základní podobě.

MIDI událost| Hex | Dec

Note off80-8F 128-143

Note on90-9F144-159

Polyphonic Key PressureA0-AF160-175

Control ChangeB0-BF176-191

Program ChangeC0-CF192-207

Channel PressureD0-DF208-223

Pitch BendE0-EF224-239

SysExF0240

Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky
Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky

Note On na kanále 1 = 144, na kanále 2 = 145. MIDI CC na kanále 1 = 176, na kanále 2 = 177. Vše vychází z MIDI specifikace, původně v 16 soustavě, proto v desítkové soustavě tato trošku podivná, nezapamatovatelná čísla. Ale to se dá dohledat, pojďme dál.

Context Variable nám nabízí možnost vybírat události v daném vybraném kontextu. Tedy třeba Highest Pitch, Lowest Pitch (nejvyšší/nejhlubší tón), ale třeba i Average Velocity (průměrná hlasitost, třeba pro případ, kdy chceme vybrat jen noty, které jsou hlasitější než průměrná hlasitost). Zajímavé je i No. of Notes in Chord (počet not v akordu), Note Number in Chord (číslo noty v akordu, tedy 0 = základní tón, 3 je malá tercie, 4 je velká tercie atd.).

Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky
Nebojte se funkcí v DAW - Logical Editor - pokročilé podmínky

A když nám zbývá ještě kousíček místa, podívám se ještě na Value 3, která je pro MIDI událost Note hodnotou Note Off, tedy jak rychle jsme notu (klávesu) uvolnili. Někdy se tato hodnota používá třeba pro spuštění speciálních samplů a i v (MIDI) Logical Editoru je můžeme zařadit do filtrů.

Příště se podíváme na spodní část s akcemi a na funkce.

Psáno pro časopis Muzikus