Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Triggering zvuku z MIDI

Praxe 2/2

V minulém díle seriálu jsme načali teorii o tom, jak propouštět zvukový signál skrz bránu, která je řízená z MIDI. Jak to v praxi funguje?

 

Nejdříve musíme v dané zvukové stopě (v našem příkladě base) požadovaný plug-in vložit mezi efekty Insert. Tento plug-in vytvoří nový virtuální MIDI výstup, který se zobrazí v seznamu mezi ostatními dostupnými MIDI výstupy (podobně jako kdybychom připojili nové MIDI zařízení). Následně vytvoříme MIDI stopu a v ní připravíme MIDI signál (v minulém díle jsme se věnovali tomu, že tento signál můžeme získat různými zůsoby), který de facto vypadá tak, jak bychom si přáli, aby výsledný zvuk (basy) zněl. MIDI data tedy obvykle sedí na mřížku (pokud byl song nahrán spolu s metronomem) nebo sedí na údery, se kterými má být upravovaný zvuk (basa) synchronní (tedy v našem případě třeba s údery kicku). Tato synchronizace MIDI s audio signálem se dělá snáz v DAW, které umí signál z vybrané zvukové stopy zobrazit na pozadí MIDI editoru (obvykle v editoru ve stylu Piano Roll); pokud jsme data nezískali konverzí z audia na MIDI. Pokud DAW nenabízí možnost zobrazení zvukové vlny na pozadí MIDI editoru (a bohužel moc takových není), můžeme v DAW obvykle použít alespoň nějaký typ „lokálního“ MIDI editoru, který je přímo součástí projektového okna. V Cubase je to tzv. In-Place Editor, Pro Tools používají tento typ editoru jako výchozí, Digital Performer používá pro tento účel tzv. Sequence Editor. Při tomto typu zobrazení vidíme stopy zvukového signálu a MIDI pěkně nad sebou a lze je na sebe vizuálně nasadit. Případně můžeme zvukový signál (kick) rozstříhat (nejlépe automaticky z využitím detekce hitpointů) a následně MIDI automaticky zarovnávat na rozstřihané zvukové události (Snap to Event).

Signál z vybrané zvukové stopy zobrazený na pozadí  MIDI Editoru
Signál z vybrané zvukové stopy zobrazený na pozadí MIDI Editoru

Pomoci si případně lze i z opačné strany. Tedy nejdříve ze stopy se zvukem kicku vygenerujeme MIDI data a ta (již je nemusíme synchronizovat, protože zdrojem je přímo kick) následně použijeme pro triggerování zvuku basy.

 

Pak už záleží na konkrétním plug-inu, jak se chová. Některé fungují tak, že bránu otevřou s příchozí MIDI událostí Nota zapnuta a bránu opět zavřou s příchozí MIDI událostí Nota vypnuta. Jiné bránu otevřou stejně, ale pak ji zavírají automaticky po uplynutí pevně nastaveného času. Některé plug-iny umí obě varianty kombinovat.

Digital Performer používá pro tento účel tzv. Sequence Editor
Digital Performer používá pro tento účel tzv. Sequence Editor

Jak to zní? Nu, co si budeme povídat, není to tak dobré, jako když to zahraje přímo muzikant živě. Ale v případě, že problémy se synchronizací máme, může být v řadě případů takovýto zásah lepší, než nedělat nic. Pokud basa hraje dřív, než by měla, není to tak velký problém (pokud se nejedná o slapovanou basu, ale kdo si troufne na to, obvykle už nějaké zukšenosti má a dokáže hrát rytmicky). V takovém případě se brána otevře až za začátkem zvuku, který sice zmeškáme, ale jakmile se brána otevře, nějaký zvuk hned slyšíme. Větší problém je, když basa hraje pozdě. V okamžiku, kdy se brána otevře, ještě není slyšet žádný zvuk, takže samotné otevření brány nepomohlo. Proto se v takovém případě celá stopa basy obvykle o kousek posune dopředu, abychom měli jistotu, že jakmile se brána otevře, uslyšíme nějaký zvuk, a má tedy smysl celý tento cirkus dělat.

 

A nebo, pokud na to máme čas a chuť, si můžeme triggerování odpustit a zvuky nasadit a sesynchronizovat ručně. Brrrr...

Psáno pro časopis Muzikus