Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)

Pokračujeme v naší podsekci seriálu o DAW a konkrétně se věnujeme exportu výsledného smíchaného zvuku. Podíváme se na dávkové zpracování, tedy export vícero souborů najednou, také na možnosti, jak výsledný soubor pojmenovat, ale i na to, co můžeme se souborem automaticky provést poté, co je vyexportován. A na závěr (možná) přijde i kouzelník a vyřeší (možná) prastarou záhadu.

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)

Batch Export

... tedy dávkový export zvuku nabízejí některá DAW zejména pro možnost výměny projektů mezi různými DAW (ačkoliv dnes už se používá jiný způsob, o tom však později). Scénář je jednoduchý. Doma pracujeme v Cubase, ale ve studiu, kde si necháte nahrávku smíchat, používají Pro Tools. Potřebujete tedy svoji nahrávku vyexportovat stopu po stopě. Ve studiu samozřejmě nemají naše virtuální nástroje, ani naše plug-iny (zato mají kopu jiných plug-inů). Upřímně, jde spíš o ty virtuální nástroje. Pokud plug-inem nevytváříme nějaký efekt, který tvoří spíše design zvuku, budou ve studiu obvykle požadovat jednotlivé stopy bez plug-inů, bez efektů. Ty dodají sami, protože to už je součást mixu. Tedy především bez kompresoru, ekvalizeru a reverbů.

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)

V dávných dobách, kdy ještě DAW lezly po stromech, jsme to dělali tak, že jsme aktivovali Solo každé jedné stopy a vyexportovali výsledný mix. Pak jsme aktivovali Solo další stopy a znovu vyexportovali. Už jen čtení tohoto postupu zabere neúměrně času, natož samotný export. A právě proto je tu Batch Export. Zde můžeme aktivovat, které kanály mají být vyexportovány. Každý kanál je pak samostatným novým souborem. Tedy získáme přesně to, co jsme chtěli. Export stopu po stopě. Ale vše se děje najednou, automaticky. V případě použití exportu mimo reálný čas je celý proces velmi rychlý.

Samozřejmě takto nemusíme exportovat pouze přímo zdrojové stopy (tedy Instrument nebo Audio), ale skutečně exportujeme kanály (nikoliv stopy), tedy můžeme vyexportovat i stopu FX, stopu Group atd. Funkci tedy můžeme použít třeba i pro export submixu. Například pokud používáme kanál Group pro všechny bicí.

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)

Názvy souborů

Jak se ale jednotlivé soubory budou jmenovat? Ve výchozím nastavení (Cubase) jednoduše:

jméno souboru-číslo kanálu-typ kanálu-název kanálu.

To ale nemusí vyhovovat vždy. Proto je možné v Naming Scheme definovat vlastní nastavení. Některé z výše uvedených parametrů můžeme odebrat a nebo můžeme naopak ještě přidat název projektu nebo čítač (počítadlo). Můžeme zvolit i vlastní znak, který bude jednotlivé parametry názvu oddělovat. Namísto výchozí pomlčky (-) můžeme zvolit cokoliv jiného, třeba i celý vlastní text (což už ovšem moc praktické nebývá, ale proč nezvolit například podtržítko (_)? Lomítko si vybrat nemůžeme, stejně jako otazník a uvozovky, protože s tím by měl problém operační systém, který tyto znaky obecně v názvech souborů nedovoluje).

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (5)

Rozdělit nebo sloučit

Výsledný exportovaný signál nemusí být vždy stereo. Někdy můžeme požadovat export mono. Pro takový případ máme k dispozici funkci Mono Downmix. Jindy zase můžeme požadovat rozdělení levého a pravého kanálu, tedy L/R Channel. A nebo (zejména v případě vícekanálového zvuku, jako je 5.1 a jiné prostory) můžeme požadovat export jednotlivých kanálů samostatně, tedy Split Channels. V takovém případě můžeme opět nastavit, jak se budou jednotlivé soubory jmenovat. V případě 5.1 by tedy bylo vyexportováno šest mono souborů.

Do kategorie hromadných exportů patří svým způsobem také exportování souborů mezi značkami (v případě Cubase tzv. Cycle Markers). Tento typ exportu také automaticky vytvoří vícero souborů najednou.

Vše tedy máme nastaveno a můžeme exportovat, ale moment...

 

Procesy po exportu

V řadě DAW ještě můžeme nastavit, co se stane s výsledným vyexportovaným souborem, tedy pokud chceme, aby se s ním něco stalo.

Celkem obvyklé je dnes například to, že výsledný soubor rovnou uploadujeme na SoundCloud, Nimbit (PreSonus) nebo jiné alternativní servery pro sdílení hudby.

Nebo můžeme hotový soubor rovnou otevřít v nějakém jiném zvukovém editoru, například pro mastering a vypálení masteru na CD nebo DVD. Například WaveLab.

Příště se podíváme na pár dalších automatických procesů, které mohou nastat po exportu. Ale podíváme se i na to, na co si při exportu rozhodně dávat pozor.

Psáno pro časopis Muzikus