přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

softwareNebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (4)

07.09. | Autor: Martin Jirsák | sekce: pro muzikanty - workshopy

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (4)


Parametry souboru

Jakmile jsme (konečně) vybrali typ souboru, který chceme použít, můžeme nastavit parametry tohoto souboru. U soboru komprimovaných je to obvykle především úroveň komprese. V případě ztrátových kompresí je potřeba myslet na to, že vyšší komprese bude mít za následek horší kvalitu zvuku. U bezztrátové komprese je potřeba myslet na to, že vyšší komprese (pokud daný typ souboru umožňuje úroveň komprese nastavovat) bude mít za následek vyšší nároky na hardware při přehrávání (a dekompresi v reálném čase), především větší zatížení procesoru počítače.

V některých případech (například v případě mp3) je možné aktivovat tzv. VBR, tedy variabilní datový tok. To znamená, že v různých místech souboru bude úroveň komprese jiná, ale zůstane zachovaná stejná kvalita zvuku (stejně „horší“; vzhledem k tomu, že se jedná o kompresi ztrátovou) po celou dobu skladby. Logicky tedy v určitých pasážích skladby najdeme více maskování, jinde méně.

FLAC: Pro soubor typu FLAC nastavujeme úroveň komprese v sekci formát souboru, ale vzorkovací frekvenci a bitovou hloubku nastavujeme v sekci výstupu zvukového enginu.


Nu a samozřejmě je potřeba nastavit vzorkovací frekvenci (sample rate). Během exportu už se nesetkávám tak často s dotazem, jakou vzorkovací frekvenci nastavit (tento dotaz je mnohem častější pro nastavení vzorkovací frekvence celého projektu nebo pro záznam). Zde je to naprosto logické. Vzhledem k tomu, že se jedná o finální export pro konkrétní účel, nastavíme takovou vzorkovací frekvenci, jakou daný účel požaduje. Pokud tedy budeme soubor vypalovat na audio CD, nastavíme 44,1 kHz a 16 bitů. Pokud výsledek půjde na DAT nebo do TV, nastavíme 48 kHz. Na DVD nastavíme 48 kHz, 96 kHz nebo 192 kHz podle toho, co bude požadovat producent.

Bitová hloubka souboru se také odvíjí od účelu, pro který soubor exportujeme. Jak již bylo řečeno, pro audio CD exportujeme 16 bitů. Pro TV (standard PAL) exportujeme také 16 bitů. Na DVD obvykle exportujeme 24 nebo i 32 bitů float.

Mp3: Pro soubor typu mp3 ale nastavujeme úroveň komprese i vzorkovací frekvenci v sekci formát souboru.


Pokud exportujeme pouze datový soubor, aniž bychom věděli, jak bude následně využit, je situace trochu horší. Obvykle musíme volit nějaké kompromisy. Samozřejmě je dobré volit bezeztrátový typ souboru, a to buď komprimovaný a nebo nekomprimovaný. Co se týče nastavení vzorkovací frekvence a bitové hloubky, volím vždy minimálně kvalitu audio CD (44,1 kHz a 16 bitů) nebo lepší. Dalším často používaným standardem je 48 kHz a 24 bitů či 96 kHz a 24 bitů. Toto jsou asi tři nejčastější formáty, ve kterém bych exportoval výsledný soubor, aniž bych věděl, jak bude vlastně použit. Nicméně pokud zdrojový projekt běžel ve 44,1 kHz/16 bitů a exportuji nespecifikovaný výsledek, nemá moc smysl nyní provádět upsampling na 48 kHz. Spíš se toho víc pokazí a nic se nevylepší. V každém případě si ale vždy nechávám zdrojový projekt, abych z něj v případě potřeby mohl vyexportovat výsledný soubor znovu pro konkrétní daný účel, s konkrétním nastavením.

OggVorbis neumožňuje nastavení vzorkovací frekvence. Nastavuje se pouze obecný parametr, to Kvalitu.


K souboru můžeme obvykle také přidat další textové informace, tzv. metadata, která následně mohou usnadnit třeba vyhledání našeho souboru v obrovských zvukových databázích. A nebo můžeme specifikovat tempo projektu. To se hodí při načtení výsledného souboru do jiného zvukového editoru (nebo i Cubase), pokud budeme chtít s tempem dále pracovat.

Na tomto místě si dovolím udělat malou odbočku od toho, co skutečně v současných DAW najdeme, k tomu, co bych si přál v této oblasti vidět, ale buď není k dispozici vůbec nebo jen velmi vzácně. Jedná se především o možnost uložení vlastních přednastavení exportu. Nastavit všechny parametry exportu zabere nějaký čas a je třeba dávat pozor. Navíc asi všichni víte, kdy a za jakých situací bývají obvykle finální exporty prováděny (v noci, s deadlinem na krku), takže pravděpodobnost chyby se zvyšuje. Přece jenom se jedná o finální dílo. Není tedy dobré něco přehlédnout. Obvykle také opakujeme stejná nebo velmi podobná nastavení. Mění se třeba jen název souboru, plus případně meta informace.
Bylo by příjemné mít vlastní přednastavení pro export souboru pro vypalování CD, jiné přednastavení pro export souboru pro TV a jiné pro mp3 náhledy.

Soubor ve formátu wave jakožto nekomprimovaný typ souboru nepotřebuje nastavení úrovně komprese a vzorkovací frekvenci a bitovou hloubku nastavujeme v sekci výstupu zvukového enginu.


A když už bychom měli v DAW přednastavení pro exporty, bylo by také užitečné mít možnost exportovat vícero formátů najednou. Nezřídka se stává, že exportujeme kvalitu audio CD, nějaký formát pro DVD, případně mp3 nebo FLAC. Proč to vše nenastavit jednou, a pak neexportovat naráz?

Příště se podíváme například na exportování vícero souborů najednou.

Psáno pro: časopis Muzikus 2017/09

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-workshopy/Nebojte-se-funkci-v-DAW-Bounce-v-dusi-4~07~zari~2017/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.