Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)

Mrzne, až praští

Dalším způsobem, jak „vyexportovat“ zvuk, je tzv. freeze (zmrazení). Tato funkce vlastně neslouží pro export zvuku, a pokud ji tak použijeme, můžeme mít docela problém, ale právě proto se o této funkci chci zmínit.

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)

Funkce Freeze byla do DAW přidána ve dnech, kdy virtuální nástroje a plug-iny vyžadovaly obrovský výkon procesoru a počítačeještě tak výkonné nebyly. To už dnes pro většinu uživatelů neplatí, i když profesionálové s tisícem virtuálních nástrojů v jednom projektu se s tím potýkají stále. Funkce Freeze vyexportuje výsledný zvuk dané stopy a tento vyexportovaný zvuk následně přehrává na pozadí původní stopy. To znamená, že na obrazovce počítače se stále objevuje původní MIDI záznam (nebo původní zvuková stopa), ale do tohoto záznamu nemůžeme zasahovat, nemůžeme jej upravovat (ačkoliv najdou se v softwaru chybky, jak se k úpravě dostat; ta však následně není provedena), protože DAW vlastně přehrává soubor ve formátu wav na pozadí.

 

Proč tedy nelze Freeze použít jako export? Stačilo by pouze z příslušné složky souborového systému (v Cubase máme pro tyto soubory speciální složku Freezes) daný soubor vytáhnout. Ano, zkusil jsem to. A zjistil jsem, že daný soubor freeze není úplně obyčejný wav. Tvůrci DAW mysleli i na omezené místo na disku. A tak soubor freeze nemusí být vždy stejně dlouhý, jako je délka celého projektu a nebo délka událostí v dané stopě. Pokud je například uprostřed mezera, tato mezera (ticho) se do daného souboru neexportuje. Pouze se pomocí metadat v souboru wav dané místo označí. Takže soubor wav hraje první událost, pak má pauzu a pak zase hraje až další událost. Vše je tak uloženo v jediném souboru (abychom případně po funkci Freeze nedostali obrovské množství souborů), ale zároveň se šetří místo na disku.

Teď nás samozřejmě napadne, jak naše DAW pozná, kde je ticho? Co když je aplikována fumkce Reverb nebo Delay nebo Fade-Out? Samozřejmě je v kódu nastavena nějaká brána. Pokud je signál slabší, než je úroveň nastavené hlasitosti brány, DAW prostě předpokládá, že tam je ticho. Stejně by tak slabý signál poslouchač neslyšel (nebo neměl slyšet). Z toho ale vyplývá, že exportovaný soubor je naším DAW vlastně trošku modifikován. A proto není dobré používat Freeze před exportem výsledného souboru. Pro export bychom vždy měli používat zdrojový signál.

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)

Co tedy můžeme dělat se stopou, která je „zafreezovaná“? (Ano, obvykle používáme tento počeštěný výraz.) Záleží na tom, jak jsme funkci Freeze nastavili. U audio stop je to jednodušší, tam nemáme moc na výběr. U stop nástrojových máme a výběr „freezovat jen daný virtuální nástroj, což znamená, že aplikované efekty v insertu se nadále počítají v reálném čase. V takovém případě nemůžeme zasahovat do zdrojových MIDI dat, ale můžeme nadále klidně pracovat s efekty v insertu - přidávat, ubírat, měnit jejich nastavení. A nebo můžeme „freezovat“ až za nimi. Čímž ušetříme ještě více výkonu počítače, protože už ani oni se nepočítají v reálném čase, ale zase už pak nemůžeme do efektů nijak zasahovat. Nicméně i nadále můžeme pracovat s úplně nejzákladnějším nastavením stopy, jako je její hlasitost, či stereopozice.

U virtuálních nástrojů pak máme navíc ještě možnost i odebrat daný virtuální nástroj z projektu. I to může ušetřit další výkon počítače. Ačkoliv virtuální nástroj v projektu nepracuje a nezpracovává žádná MIDI data, může si pouze svou přítomností nějaký výkon procesoru brát. A důvodem pro funcki Freeze je přece to, abychom ušetřili výkon procesoru na již hotových stopách a mohli jej použít na stopách, na kterých aktuálně pracujeme, a potřebujeme jej. Proto, zde máme i tuto možnost virtuální nástroj odebrat.

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)

A tím se dostáváme k funkci opačné - Unfreeze. Tedy co když přece jenom potřebujeme následně ještě znovu do zdroje zasáhnout? Právě pro to je tady tato funkce. A není třeba se čehokoliv bát. I v případě, kdy z projektu odebereme daný virtuální nástroj, naše DAW si jej pamatuje a pamatuje si jeho kompletní nastavení. Takže po aplikaci funkce Unfreeze se veškereé nastavení do projektu vrátí přesně v té podobě, jak jsme jej měli. Během funkce Unfreeze máme obvykle na výběr, zda chceme freeze wav soubor v počítači ponechat nebo jej chceme smazat. Osobně jsem vlastně nenašel případ, kdy bych chtěl soubor v počítači ponechávat. Pokud už zavolám funkci Unfreeze, je to proto, že chci něco ve zdroji změnit. Nemá tedy smysl původní soubor nechávat, protože s největší pravděpodobností budu provádět freeze nový, ale až po dokončení dané změny. Tedy nový soubor bude dozajista jiný.

Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)
Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (10)

A příště se podíváme na to, jak je to s funkcí Freeze, když používáme externí hardwarové nástroje nebo hardwarové efektové jednotky. Musíme myslet na to, že hardware pracuje pouze v reálném čase.

Psáno pro časopis Muzikus